برگزاری کارگاه آموزشی تغذیه و برداشت چغندرقند پاییزه در واحد آموزش شهید روحانی فرد کردکوی

پایگاه خبری Da1news: با حضور کارشناسان جهاد کشاورزی و چغندرکاران استان گلستان، کارگاه آموزشی تغذیه و برداشت چغندرقند پاییزه در واحد آموزش شهید روحانی فرد کردکوی برگزار گردید.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و اموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، در ابتدای این دوره مهندس موسی خانی، رییس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهاد کشاورزی گلستان ضمن تقدیر و تشکر از برگزاری این کارگاه آموزشی به سطح زیر کشت این محصول و حمایت وزارتخانه و کارخانه قند جوین در توسعه زراعت چغندرقند پاییزه مطالبی را بیان نمود.

موسی خانی خرید ادوات، اعطای کمک بلاعوض و تسهیلات توسعه مکانیزه چغندرقند را از برنامه های حمایتی سازمان جهاد کشاورزی استان در توسعه این محصول پاییزه ذکر نمود. در ادامه دکتر صابری رئیس مرکزتحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان ضمن خیرمقدم گویی به اساتید و فراگیران به اهمیت و توسعه کشت محصولات پاییزه تاکید نمودند.

صابری هدف از کشت چغندرقند پاییزه را استفاده بهینه از آب سبز برای کشت این محصول عنوان و افزود با توجه به تغییر اقلیم و کاهش چشمگیر بارندگی ها بایستی با کشت محصولات پاییزه در جهت استفاده بهینه از آب سبز تلاش نماییم. ضمنا چغندر را یکی از محصولات منظور شده در الگوی کشت استان با سطح ۵۰۰۰ هکتار عنوان کرد و برنامه توسعه آن بخصوص چغندر علوفه ای برای اراضی شمالی استان را تشریح نمود.

در ادامه دکتر نوشاد و دکتر بابایی، اعضاء هیات علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند نکات علمی و توصیه های فنی لازم را در خصوص تغذیه مزرعه چغندرقند بیان نمودند. مهمترین نکات مطرح شده عبارتند از: عوامل موثر بر کمیت و کیفیت ریشه چغندرقند با رویکرد حاصلخیزی خاک و تغذیه چغندرقند، مناسبترین زمان استفاده از کودهای شیمیایی، آلی و ریز مغذی و مزایای آن در راستای تولید کشاورزی پایدار، مناسب ترین زمان برداشت، عوامل افزایش کیفیت ریشه و استحصال شکر از ریشه بیان.

همچنین دکتر طلوعی نسب مدیر کشاورزی کشت و صنعت جوین نیز مطالبی را در خصوص مدیریت بهینه مزرعه، چغندرقند ارائه نمود. طلوعی نسب انتخاب تاریخ کاشت بموقع، ایجاد تراکم بوته مناسب و یکنواخت، مبارزه بهنگام با علفهای هرز و رعایت اصول صحیح تغذیه بعنوان مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر عملکرد کمی و بخصوص کیفیت چغندر قند پاییزه نام بردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *