علی مبارکی: استفاده از بذور اصلاح شده و گواهی شده  اولویت اول کشاورزان شود

پایگاه خبری DA1news: معاون سازمان و مدیر جهادکشاورزی نیشابور گفت: طبق توصیه کارشناسان استفاده از بذور اصلاح شده و گواهی شده در اولویت اول کشاورزان خواهد بود و در مرحله آخر استفاده از بذور خود مصرف بوجاری شده توصیه می‌شود.

علی مبارکی در حاشیه گردهمایی کشاورزان و دامداران بخش سرولایت گفت: بالغ‌بر ۸ درصد زیر کشت محصولات زراعی شهرستان در سرولایت است. با انتخاب و استفاده بذر مرغوب، رعایت الگوی کشت و راهنمایی‌های کارشناسان جهاد کشاورزی می‌توان به محصولاتی با راندمان و کیفیت بالا دست یافت و طبق توصیه‌های محققین، کشاورزان فقط با تعویض بذر می‌توانند ۳۵ درصد افزایش تولید در واحد سطح داشته باشند.

مبارکی توصیه کرد: با رعایت ابلاغ الگوی کشت و روی آوردن به آبیاری نوین، تولیدی اقتصادی می‌توان داشت و به سمت تولید دانش بنیان حرکت کرد.

وی سرمازدگی سال قبل،گرمای زودرس و تغییر اقلیم به وجود آمده را از عوامل تاثیرگذار در کشاورزی دانست و افزود: کشاورزان نباید وابستگی به دولت داشته باشند، قطعا هرگونه کمکی که لازم باشد برای کشاورزان عزیز خواهیم داشت. کشاورزان از همراهی خیران به ویژه در حوزه احیاء و تقویت منابع آبی و قنات‌ها بهره ببرند و به فکر آیندگان باشند.

وی خاطرنشان کرد: با افزایش سطح زیر کشت و راندمان می‌توان کارهای بسیاری انجام داد، کشاورزان مدیریت معیشتی روستایی داشته باشند و در آمار و بازدهی دام دقت و توجه کنند.

مبارکی همچنین در خصوص توانمندی شرکت‌های تعاونی روستایی افزود: کشاورزان ضمن اینکه در تعیین هیات مدیره و انتخاب مدیر عامل قوی و کارآمد باید همت و دقت داشته باشند، ما نیز پیگیر هستیم تا به منظور کاهش هزینه‌ها و توجیه‌ پذیری،عملیات توزیع کود را برای سرولایت مستقل کنیم.

وی ادامه داد: از ۳۴۵رشته قنات شهرستان نیشابور، تعداد۱۷۰ رشته قنات یعنی ۵۰ درصد از کل قنوات شهرستان را در سرولایت داریم.

مبارکی در ادامه همچنین از برگزاری جلسه هماهنگی توزیع بذر و کود و تغذیه گیاهی در آستانه کشت غلات خبر داد و گفت: ارائه خدمات و تامین کود و بذر در زمان مناسب و در اوایل فصل پائیز و بهار به کشاورزان از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است.

معاون سازمان و مدیر جهادکشاورزی نیشابور ادامه داد: در سال زراعی ۴۰۳-۱۴۰۲ میزان سهمیه کود اوره شهرستان ۱۰هزارو ۳۴۷ تن، فسفاته ۲۲۱۳ تن و کود پتاسه ۸۸۸ تن است که توسط عاملین، حمل و بین بهره‌برداران توزیع می‌شود.

وی با تاکید بر جذب حداکثری کود و بذر شهرستان، افزود: طبق توصیه‌های محققین، کشاورزان فقط با تعویض بذر می‌توانند ۳۵ درصد افزایش تولید در واحد سطح داشته باشند.

این مقام مسئول همچنین بیان کرد: امسال سهمیه توزیع بذر شهرستان نیشابور برای محصول گندم ۸۴۵ تن و برای جو ۲۷۴ تن که این مقدار شامل ۱۰ رقم گندم و ۸ رقم جو است. تمامی عاملین توزیع نهاده‌های کشاورزی باید در تمامی طول سال سبد کاملی از نهاده‌ها را برای ارائه به کشاورزان داشته باشند و هیچ گونه سهل‌انگاری در این خصوص پذیرفته نیست و در صورت مشاهده، نسبت به تخصیص سهمیه به آنها تجدید نظر خواهد شد.

وی اذعان کرد: طبق پیش بینی‌ها و مدل‌های هواشناسی، احتمالا وضعیت بارش‌ها درسال جاری بالاتر از نرمال خواهد بود و بذر رقم پیشگام به دلیل شکسته شدن مقاومت آن در مقابل بیماری زنگ زرد غلات توسط کارشناسان توصیه نمی‌شود و در مقابل بذر رقم حیدری مناسب اقلیم شهرستان است.