دکتر چایچی: راه دیگری جز الگوی کشت نداریم، وضع ماده آلی خاک وخیم است

پایگاه خبری da1news: دکتر چایچی گفت: بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان به عنوان یک بخش محوری و مادری بشمار می رود.
دکتر مهرداد چایچی مدیر بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات استان در تمامی محصولات زراعی(غلات و دانه های روغنی ) و باغی بغیر از چغندر قند فعالیت دارد و از این رو یک بخش محوری در حوزه تحقیقات بشمار می آید.
دکتر مهرداد چایچی گفت: ماهیت محوری این بخش باعث شده تمامی بخش های دیگر به نوعی با این مرکز ارتباط مستقیم داشته باشند.
وی افزود: فعالیت این بخش در مرکز تحقیقات استان همدان اختصاصا به موضوع «به زراعی» و «به نژادی» متمرکز شده و عمدتا به سمت تولید ارقام جدید محصولات زراعی و گاها باغی را در اولویت کار خود قرار داده است.
وی در ادامه افزود: با در نظر گرفتن تغییرات و تنوع اقلیمی و همچنین کم آبی که کشور، با آن مواجه شده است، برنامه اصلی مرکز تحقیقات به سمت تولیدات بذور محصولات زراعی و باغی سوق پیدا کرده و همانطور که می دانید، تحقیق و تولید گونه های مختلف بذور ، زمانبر است از این رو نگاه و تحقیقات مابر مبنی روش های آینده نگر صورت می پذیرد و این امر، اهمیت تحقیقات را دوچندان می کند.
دکتر چایچی گفت: موضوع کم آبی پیش آمده در کشور یکی از مباحث پایه ای در تولید بذرهای مقاوم بشمار می آید. به طور مثال در گذشته عملکرد غلات، اهمیت بیشتری داشت، اما اکنون در کنار عملکرد، باید کم آب بری محصولات مورد توجه باید قرار گیرد.
وی در ادامه افزود: باید گفت که تحقیقات، باید آینده نگر باشد چرا که موضوع آب بری محصولات کشاورزی، یکی از موضوعات اصلی کشاورزی جهان امروز بشمار می رود و با در نظر گرفتن اینکه کشور ما جزو کشورهایی است که در منطقه خشک ونیمه خشک قرار دارد. اهمیت این بخش از تحقیقات که مقابله با تنش کم آبی است را دوچندان می کند.
مدیر بخش تحقیقات زراعی و باغی در بخش دیگری از این گفت و گو در باره معرفی ارقام جدید به کشاورزان وآموزش های مرتبط با ارقام جدید گفت: با در نظر گرفتن این موضوع که آموزش یکی از وظایف اصلی مرکز بوده و بخش آموزش مرکز تحقیقات فعالیت زیاد و مثمر ثمری را نیز داشته و دارد
دکتر چایچی افزود: باید گفت که تا کشاورز پذیرای ارقام جدید و روش های جدید مراحل مختلف کشاورزی نباشد، عملا تمامی فعالیت های ما بی نتیجه خواهد ماند و در این میان آموزش و معرفی روش های مختلف که توسط کارشناسان مرکز انجام میشود باعث شده است که در تمامی مراحل کشاورزی و در جهت بهبود تولیدات زراعی و باغی همراه و همکام با کشاورزان عمل کنیم و در این موضوع بتوانیم پیشرفت خوبی داشته باشیم.
وی در ادامه سخنان خود گفت: اطلاعات و دانش کشاورز باید به روز نگه داشته شود و تدوام ارتباط مستقیم و غیر مستیقم یکی از نکات مهم و قابل اهمیت در بخش های مختلف آموزش مرکز تحقیقات بشمار می رود.
دکتر چایچی افزود: به نظر من آموزش های مکرر و تکرار آموزش های داده شده به کشاورزان به دلایل مختلف اهمیت دارد، چرا که اولا؛ شاید آموزش ها برای کشاورز فرار باشد و تکرار آن کمک به آموزش بهتر داشته باشد و در ثانی شرایط زراعت، فصل به فصل و سال به سال به دلایل مختلف و موضوعات و مشکلات زراعت، تفاوت دارد.
وی اظهار داشت: یکی از مهمترین موارد آموزشی مرکز به روز نگه داشتن آموزش کارشناسان مرکز در مناطق مختلف استان است چرا که این کارشناسان هستند که به ارائه خدمات آموزشی مشغول بوده و ارتباط نزدیکتری با کشاورزان دارند و ما نگاه ویژه تری به این بخش از مرکز داریم.
مدیر بخش تحقیقات زراعی و باغی در توضیح استفاده از کشاورزی حفاطتی و الگوی کشت گفت: باید بگویم که اوضاع ماده آلی خاک به شدت وخیم است و به غیر از خطه باریک شمال که آن منطقه هم زیاد عالی نیست، در کل کشور با مشکل ماده آلی خاک مواجه هستیم که باید به طور ویژه و اساسی به این موضوع پرداخته شود .
وی ادامه داد و گفت: در این بین استفاده از کشاورزی حفاظتی و به کار گیری الگوی کشت مناسب یکی از مواردی است که با عملیاتی کردن آنها می توانیم در کشاورزی بهتر عمل کنیم .
وی در خاتمه گفت: ما راه دیگری نداریم، باید کشاورزی حفاظتی و مهمتر از آن طرح الگوی کشت به صورت یک قانون مصوب شده و لازم الاجرا شود و در این امر همه موارد اجرایی یک قانون عمل شود .

 

ویدئو کامل این گفت و گو را کانال آپارات DA1news.com ببینید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *