افزون بر ۱۶۵ میلیارد ریال تسهیلات به عشایر آذربایجان غربی پرداخت شد

پایگاه خبری DA1news: مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی گفت: ۱۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات به عشایر استان در راستای ماده ۵۲ و جهت تولید گوشت قرمز با باز پرداخت یکساله پرداخت شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی، علی ناجی افزود: نرخ آخرین تسهیلات پرداختی ۱۶.۵ درصد و از طریق بانک کشاورزی در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ به متقاضیان پرداخت شده است.
به گفته وی، از محل بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور نیز جهت اشتغالزایی عشایر آذربایجان غربی و اجرای طرح‌های چهارگانه امور عشایر که شامل زنجیره تولید گوشت قرمز، صنایع دستی، بوم گردی و گردشگری و گیاهان دارویی است مبلغ یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات مصوب شد که به صورت قرض الحسنه و با نرخ چهار درصد است.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی اظهار کرد: متقاضیان دریافت وام اشتغال زایی بعد از ثبت نام در سامانه جامع تسهیلات اشتغال کشور به بانک معرفی شدند که شامل بیش از ۹۰۰ نفر از عشایر استان را شامل می‌شود.
ناجی با بیان اینکه این تسهیلات تا سقف یک هزار و ۵۰۰ میلیون ریال برای خویش فرمایی با باز پرداخت هفت ساله بوده است، گفت: تسهیلات کارفرمایی شامل شرکت‌ها و اتحادیه‌های عشایری تا سقف ۳۰ میلیارد ریال است که در راستای توسعه کارگاه‌های کوچک تولیدی اعطا می‌شود.

مدیرکل امور عشایری استان آذربایجان غربی با اشاره به پیگیری‌های مستمر استاندار آذربایجان غربی برای رفع محرومیت از چهره مناطق مرزی و حمایت از جامعه عشایری استان یادآور شد: اعتبار مطلوبی (از محل بودجه سال ۱۴۰۱ تعریف شده) برای جامعه عشایری و هزینه کرد در زمینه چهار رویکرد اساسی بویژه اشتغال عشایر تخصیص یافته است.

وی اضافه کرد: برای خروج از اقتصاد تک محصولی عشایر استان و با توجه به وضعیت فعلی اقتصادی توسعه منابع درآمدی برای این قشر لازم و ضروری بود و رویکرد ایجاد زنجیره گوشت، ایجاد و توسعه کارگاه‌های صنایع دستی کوچک و هنرهای دستی عشایر در مناطق قشلاقی، بهره‌برداری از گیاهان دارویی با رویکرد حفظ پایدار اکوسیستم مناطق و تقویت صندوق‌های خُرد عشایر در کنار همه این موارد، آموزش و توانمندی سازی جوانان در دستور کار است.

عشایر آذربایجان غربی یکی از اقشار پر تلاش جامعه هستند که بخشی از مایحتاج مورد نیاز سبد غذایی شهروندان را تولید و تامین می‌کنند که در مقابل این خدمات آنان تامین نهاده‌های دامی، خرید تضمینی دام و تامین آب شرب بهداشتی در شرایط حاد خشکسالی بخشی از خدمات دولت به این قشر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *