عزیزکریمی: پتانسیل عظیمی در توسعه محصولات علوفه ای دیم داریم

ِپایگاه خبری DA1news: مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۲.۷ درصد سطح زیر کشت معادل ۱۶۰ هزار هکتار زیر کشت محصولات علوفه ای دیم است که با تولید ۷۴۷ هزار تن، ۹.۴ درصد کل تولیدات زراعی محصولات دیم را شامل می شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، فرامک عزیزکریمی در کارگاه آموزشی اصلاح الگوی تولید علوفه و ارتقای بهره وری آب و خاک استان مرکزی اظهار کرد: در ایران نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ میلیون تن خوراک دام و ذرت مصرف می شود. در ذرت و جو و کنجاله واردات کننده هستیم که باید فکری برای جایگزینی آنها داشته باشیم.

وی افزود: ۲.۷ درصد سطح زیر کشت معادل ۱۶۰ هزار هکتار زیر کشت محصولات علوفه ای دیم است که با تولید ۷۴۷ هزار تن، ۹.۴ درصد کل تولیدات زراعی محصولات دیم را شامل می شود.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۶۳ درصد از تولید علوفه دیم مختص یونجه و شبدر برسیم است. طی ۳ سال اخیر ثابت شد که پتانسیل عظیمی در توسعه محصولات علوفه ای دیم و ایجاد تنوع در این محصولات وجود دارد.

عزیزکریمی ادامه داد: بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد تولیدات علوفه شامل دو محصول یونجه و ذرت است که این محصولات آب بر هستند.

وی تاکید کرد: در ۸۰ درصد دیم زارها گندم و جو کشت می شود که باید در تداوم اینکار کشت جایگزین انجام شود. چغندر علوفه ای ظرفیت خوبی برای جایگزینی در دیم زارها دارد.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: کشت محصول جو در دیمزارها ۱۰ تن ماده خشک در هکتار تولید می کند اما چغندر ۱۵ تن ماده خشک تولید می کند.

عزیزکریمی خاطرنشان کرد: نزدیک به ۷۰ درصد سطح زیر کشت محصولات علوفه ای، شامل محصولات تابستانه است که با کمبود آب و تبخیر مواجه هستند و باید این نسبت کاهش یافته و کشت محصولات پاییزه جایگزین شود.

وی در خصوص میزان بارندگی استان مرکزی گفت: امسال تاکنون ۳۰ میلی متر باران در استان مرکزی ثبت شده که نسبت به بلندمدت ۶۲ درصد و نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد کاهش داشته است که این نشان می دهد که تولیدکنندگان باید تصمیمات خود را بر بهره وری قرار دهند.