اختصاص ۶ هکتار مزرعه کم بازده ساوه به محصول تریتیکاله

پایگاه خبری DA1news: تریتیکاله با نام عامینه چاودُم غله ای جدید و نتیجه دست کاری انسان بر روی ژنوم های گندم و چاودار است که در نتیجه تلاقی ژنوم های گندم جنس Triticum و چاودار جنس Secale به وجود آمده و نام تریتیکاله از نام علمی گونه های به وجود آورنده آن گرفته شده است.

به گزارش اخبار کشاورزی DA1news به نقل از ایسنا، توسعه کشت این نوع غله در مزارع ساوه موجب شد تا در گفت‌وگو با معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه به بیان ویژگی‌های این نوع کشت و موارد مصرف آن بپردازیم.

محمودرضا خلیلی با بیان اینکه تریتیکاله هیبرید گندم به عنوان تغذیه در خوراک دام بکار می‌رود، اظهار کرد: تریتیکاله خصوصیات مقاومت را از چاودار (مقاومترین گونه غلات نسبت به سرما) به ارث برده ولی از عملکرد و خاصیت نانوایی کمتری در مقایسه با گندم برخوردار است و از نظر تولید ماده خشک، دارای عملکرد بهتری نسبت به جو خصوصا در شرایط نامطلوب است.

وی افزود: این محصول در سنوات گذشته در شهرستان ساوه کشت شده ولی به دلیل شرایط مساعد منطقه و عملکرد بهتر محصول جو، قدرت رقابت با جو را نداشته و از چرخه تولید حذف شده است.

وی بیان کرد: با ورود ارقام جدید و اصلاح شده و با توجه به شرایط کم آبی در بعضی از مناطق ساوه، در سال زراعی جاری حدود ۶ هکتار از اراضی کم بازده، زیر کشت این محصول رفته که از هر هکتار حدود ۵ تا ۶ تن محصول برداشت شده است.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه با بیان اینکه حدود ۱۰۰ سال از عمر تریتیکاله به عنوان گونه‌ای جدید از غلات می گذرد، اظهار کرد: این گیاه یکساله و تیپ عمومی آن شبیه به گندم است که از قابلیت رشد و مقاومت بیشتری برخوردار بوده و برای کشت در اراضی حاشیه‌ای و نامناسب نیز توصیه می شود.

وی به موارد مصرف تریتیکاله نیز اشاره کرد و گفت: ارزش غذایی تریتیکاله در پروش طیور و پرواربندی گوساله اهمیت ویژه‌ای دارد. ترکیبات آمینو اسیدی آن احتیاجات غذایی دام های تک معده‌ای و طیور را به خوبی تامین می‌کند. تریتیکاله قابلیت رشد سریع مجدد بعد از برداشت علوفه را داشته و از نظر تغذیه دام می‌تواند جانشین ذرت، گندم و جو شود.

خلیلی با بیان اینکه مطالعات نشان داده است که تریتیکاله می‌تواند در تغذیه طیور تا ۷۵ درصد به جای ذرت و در ترکیب جیره غذایی دام تا ۱۰۰ درصد به جای گندم قرار گیرد، افزود: برای بهبود خصوصیات نانوایی آرد تریتیکاله، لازم است مقداری آرد گندم به آن اضافه شود، در ضمن بازده آرد آن حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد است. نان تریتیکاله نسبت به نان گندم زودتر بیات می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *