طرح دستیابی به پتانسیل عملکرد در محصول گندم اجرایی می شود

پایگاه خبری DA1news: رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی از طراحی و تدوین طرح دستیابی به پتانسیل عملکرد در محصول گندم خبر داد و گفت:قرار است ۴ هزار و ۲۲۵ گندم‌کار را به عنوان کشاورزان پیشرو به مزرعه برسانند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی DA1news به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «عطاءالله ابراهیمی» در یکصد و چهارمین نشست کمیته فنی گندم کشور افزود: بر این اساس “طرح دستیابی به پتانسیل عملکرد در محصول گندم” با همکاری دفتر ترویج موسسه آموزش و تحقیقات، معاونت زراعت و مجری طرح گندم طراحی و تدوین شده و قرار است ۴ هزار و ۲۲۵ گندم‌کار را به عنوان کشاورزان پیشرو به مزرعه برساند.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: در سال‌های گذشته بحث امنیت و اقتدار غذایی به عنوان یک واژه غالب در وزارت جهاد کشاورزی هدفگذاری و تلاش‌های بسیار زیادی برای رسیدن به این هدف بزرگ انجام شده که قابل تقدیر است؛ اگر آمار تولید گندم را در سال‌های گذشته رصد کنیم نشان می‌دهد که یک همت همگانی برای افزایش ضریب امنیت غذایی بخصوص قوت غالب مردم، بویژه گندم صورت گرفته است.

وی به آمار تولید گندم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با وجود محدودیت‌های اقلیمی و منابع آبی، آمار افزایشی را در ارتباط با بحث گندم داریم که جای بسی امیدواری و ماحصل کار گروهی و تلاش کسانی است که در خط مقدم جبهه تولید، مراکز جهاد کشاورزی و درسطح دهستان‌ها فعالیت می‌کنند.

وی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار بر تولید پایدار گندم را بحث اقلیم برشمرد و گفت: کشور ما در یک منطقه خشک جهانی واقع شده و مسلما از تغییرات اقلیمی به شدت تاثیرپذیر است، بنابراین باید با شرایط اقلیمی جدید سازگار شویم و تولیدات پایدار را در تغییرات اقلیمی داشته باشیم و در این بین یکی از مولفه‌هایی که کشاورزان ما را ترغیب می‌کند که گندم را برآورد و انتخاب کنند، بحث مزیت اقتصادی و بازار است.

ابراهیمی به مدیریت مزرعه نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته با همکاری معاونت‌های امور باغبانی و زراعت در سطح وزارتخانه و مدیریت ترویج، هماهنگی‌های خوبی برای تامین بذور و هسته‌های بذری مناسب برای مدیریت مزرعه انجام شده است.

وی افزود: با همگرایی در برنامه‌ها می‌توانیم سالی پربار در تولید هسته‌های بذری، تامین کود و کشت قراردادی داشته باشیم و در این راستا انتظار می‌رود بتوانیم حداقل نوسان در تولید پایدار در حوزه گندم که قوت غالب مردم است، را شاهد باشیم.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به این که وزیر جهاد کشاورزی تاکید زیادی برای هماهنگی و برنامه‌ریزی سال زراعی داشت، گفت: در بحث کشت قراردادی برنامه‌ریزی خوبی انجام شده است و ما به عنوان موسسه آموزش و ترویج و حلقه ارتباطی بین کشاورزان و بخش دولتی تلاش می‌کنیم وظایفی که در تحقق برنامه‌های تدارک دیده شده بر عهده داریم، به نحو احسن انجام دهیم.

وی تصریح کرد: موسسه آموزش و ترویج ظرفیت و زیربنای خوبی از سطح ملی و ستاد تا سطح دهستان‌ها دارد، این ظرفیت در اختیار معاونت زراعت قرار خواهد گرفت و بدون شک محوریت کار، بخش خصوصی و گندم‌کاران خواهند بود و باید بتوانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

ابراهیمی گفت: نگاه به تولید پایدار، رعایت مسایل زیست‌محیطی و توجه به ظرفیت‌های سازمان تات و مراکز و موسسات تحقیقاتی مرتبط و همچنین استفاده از مزارع نوآوری که جزو برنامه‌های اساسی سازمان تات است، بدون شک می‌تواند نقش کلیدی در تحقق برنامه‌ها داشته باشد.

وی افزود: در سال جاری با هماهنگی خوبی که بین دفتر ترویج موسسه و معاونت زراعت و مجری طرح گندم صورت گرفته است؛ برنامه ای تحت عنوان طرح دستیابی به پتانسیل عملکرد در محصول گندم طراحی و تدوین شده و قرار است حدود ۴۲۲۵ کشاورز گندم‌کار را به عنوان کشاورزان پیشرو به مزرعه برساند.

رییس موسسه در پایان ضمن اشاره به نقش و تلاش مروجان پهنه به عنوان یکی از عناصر اساسی تحقق برنامه‌ها در سطح استان‌ها اظهار امیدواری کرد؛ بتوانیم با انتقال دانش و تجربیات، این برنامه راهبردی وزارتخانه را پیش ببریم.

خرید تضمینی ۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تن گندم در کشور

«سهراب سهرابی» مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در این نشست، از خرید تضمینی ۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تن گندم در کشور خبر داد و گفت: رشد خرید تضمینی نشان می‌دهد کشور ما ظرفیت تولید و خودکفایی پایدار را دارد.

وی تصریح کرد: گندم مهمترین محصول غذایی در کشور است و نقش کلیدی در امنیت غذایی دارد، ۴ درصد پروتئین مردم ایران از گندم تشکیل می‌شود و همه ما باید کمک کنیم تا این خودکفایی پایدار را در سطح کشور داشته باشیم.

وی در ارتباط با برنامه تولید پایدار گندم، موضوع کشت قراردادی، آغاز توزیع نهاده‌ها، پیش‌بینی هواشناسی فصلی و ایجاد سایت‌های پتانسیل عملکرد که با همکاری موسسه آموزش و ترویج انجام خواهد شد مواردی را عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *