طبق توصیه کارشناسان خزانه‌گیری برنج در شالیزارهای مازندران آغاز شد

پایگاه خبری DA1news:  مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار از نخستین خزانه گیری و بذر پاشی رقم طارم هاشمی در ۱۳ هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، خزانه گیری، مرحله دوم از کشت و کار برنج پس از شخم و شیار است. بر اساس آمار جهاد کشاورزی تاکنون حدود ۴۰ درصد شالیزارهای استان شخم و شیار زمستانه شده است و از امروز با توجه به گرم شدن هوا به صورت رسمی و طبق توصیه کارشناسان کشاورزی، خزانه گیری برنج با پوشش پلاستیکی آغاز شده است.

کارشناسان کشاورزی بهترین زمان برای خزانه گیری برنج را نیمه اول فروردین می دانند، اما در یک دهه اخیر به دلیل تغییرات آب و هوایی و از پنج سال پیش با هدف کشت دوم، شمار زیادی از شالیکاران بویژه کشاورزان حوزه آبریز دشت هراز در شهرستان های فریدونکنار، آمل، بابل، بابلسر و محمود آباد از دهه اول اسفند خزانه گیری را آغاز می کنند.

تا قبل از سال ۱۳۹۲ به طور معمول خزانه گیری برنج از اوایل فروردین آغاز می شد و بوته شالی از دهه سوم اردیبهشت به زمین اصلی برای نشاکاری انتقال می یافت، اما این فرایند با هدف کشت مجدد و استفاده از روان آب های زمستانی سال به سال جلوتر آمده است.

طبق مشاهدات خبرنگار ایرنا برخی از کشاورزان از ۱۰ روز پیش اقدام به خزانه گیری کردند، اما جهاد کشاورزی مازندران بهترین زمان برای عمل آوری بوته برنج را از بیستم اسفند ماه توصیه کرده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، حمیدرضا معماریان مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار از نخستین بذرپاشی خزانه رقم طارم هاشمی در ۱۳ هکتار اراضی شالیزاری شهرستان فریدونکنار خبر داد.

وی با بیان اینکه این شهرستان دارای ۶ هزار و ۳۴۷ هکتار اراضی شالیزاری است، افزود: تاکنون ۳۵ درصد اراضی شالیزاری این شهرستان شخم و شیار زمستانه شد.

وی گفت: در حال حاضر ۱۰ درصد اراضی شالیزاری این شهرستان خزانه گیری و ۲ درصد بذرپاشی برنج انجام شد.

پس از خزانه گیری و پاشیدن بذر با گذشت حدود ۴۰ روز بوته برنج یا به زبان محلی به مرحله «تیم» می رسد و سپس از خزانه جدا شده و برای نشاء به شالیزارها منتقل می شود.

کم رونقی بازار برنج مازندران

بررسی ها نشان می دهد فعالیت برنجکاری با شخم و شیار و خزانه گیری سال زراعی جدید در حالی در سطح وسیعی از منطقه مرکزی استان شروع شد که همچنان بازار برنج کم رونق و در واقع بیشتر انبارهای شالیکوبی های استان مملو از برنج تولیدی گذشته است.

طبق اعلام رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران حدود ۳۰۰ هزار تن برنج تولیدی آماده فروش سال زراعی گذشته در انبارها وجود دارد.

اظهارات مدیران واحد های شالیکوبی در مازندران نیز نشان می دهد که همچنان بازار برنج استان کم رونق و در بیشتر انبارهای کارخانه های استان برنج سفید آماده فروش وجود دارد.

مازندران دارای حدود یکهزار و ۲۰۰ واحد شالیکوبی دارد که علاوه بر تبدیل شالی به برنج سفید، به عنوان محل خرید و فروش برنج به صورت عمده نیز شناخته می شوند.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال ۲۱۶ هزار هکتار از شالیزارهای استان زیر کشت اول برنج رفت که از این سطح حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن شلتوک برداشت شد و از ۱۰۰هزار هکتاری که به کشت دوم رفته است، یعنی در مجموع حدود یک میلیون ۴۵۰هزار تن شلتوک در استان تولید و به بازار عرضه شده است.