میزان مصرف سموم در کشاورزی خراسان شمالی؛ تولید محصول ارگانیک سخت است

پایگاه خبری DA1news: مدیر حفاظت نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: مصرف سموم در بخش کشاورزی این استان به ازای هر یک هکتار ۴۳۰ گرم و این میانگین در کشور ۷۵۰ گرم است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، محمد رضایی اظهار کرد: میانگین جهانی مصرف سموم و آفت کش ها در بخش زراعی و باغی ۹۰۰ گرم و این آمارها بیانگر این است که محصولات این خطه به نسبت سالم و پاک هستند.

وی تصریح کرد: در استان خراسان شمالی سالانه بین ۲۴۰ تا ۵۰۰ تن انواع سموم برای بخش زرای و باغی استان در راستای مبارزه با آفات، بیماری ها و افزایش تولید استفاده می شود.

رضایی با بیان اینکه محصولات ارگانیک در استان وجود ندارد افزود: حتی اگر کشاورزان هیچ نوع سمومی استفاده نکند ممکن است که منابع آبی آلوده به انواع سموم و کودهای شیمیایی باشد و بر این اساس تولید محصول ارگانیک سخت است.

وی عنوان کرد: گندم و جو بیشترین محصولات زراعی استان را تشکیل می دهد و بیشترین مبارزه با انواع آفات و علف کش ها نیز در این اراضی انجام می شود که دست کم سالانه سطح ۱۰۰ هکتار مبارزه با علف های هرز و ۲۰ هکتار با سن گندم انجام می شود.

مدیر حفاظت نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همچنین میزان مصرف سموم در گلخانه ها در خصوص محصولاتی همچون گوجه فرنگی و خیار نیز بیش از سایر محصولات است.

وی بر آموزش بهره برداران برای استفاده از انواع سموم و آفت کش ها تاکید کرد و گفت: کشاورزان در گلخانه ها باید سموم کم خطر را استفاده کنند و همچنین با توجه به رشد محصول و سایر فاکتورها با توجه به نظر کارشناسان حفظ نباتات سموم را استفاده کنند چرا که باقی مانده سموم سنجیده خواهد شد.

رضایی خاطرنشان کرد: محصولاتی که به طور تازه خوری به مصرف می رسند سموم آن باید از نوع کم خطر استفاده شود و همچنین اثر آن در چند روز باید از بین برود.

وی در خصوص صادرات محصولات کشاورزی نیز گفت: تمامی کشورهای هدف صادراتی برای پذیرش محصولات بخش کشاورزی قوانین خاصی دارند که منطبق با ضوابط قرنطینه ای گیاهی است و محصولات باید دارای گواهینامه بهداشتی باشند.

وی ادامه داد: برخی از کشورها نیز فرمت خاصی در خصوص محصولات کشاورزی همچون روسیه دارند که تجار و فعالان اقتصادی باید با آن شرایط آشنا باشند و از تولید کننندگان بخواهند که این رویه را رعایت کنند.

رضایی با بیان اینکه شرایط کشورها بعضا با هم متفاوت است افزود: برخی از کشورها بر باقیمانده برخی از سموم کشاورزی حساس هستند که صادرکنندگان باید قبل از تولید از آن شرایط آگاهی داشته باشند.

وی بیان کرد: در برخی از کشورها نیز شرایط قوانین سخت گیرانه تر است چرا که به بحث سلامت و امینت توجه بیشتری دارند و قوانین منحصر به فرد خود را دارند.