سیدمحمد آقامیری خبر داد: تامین اعتبار برای گسترش سامانه‌های نوین آبیاری از سوی دولت

پایگاه خبری Da1news: سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: محدودیتی در تامین سهم دولت در گسترش سامانه‌های نوین آبیاری نداریم و برای همه درخواست‌ها در این حوزه اعتبار تخصیص خواهیم داد.
به گزارش اخبار کشاورزی Da1news به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی ، سیدمحمد آقامیری در جریان سفر دو روزه هیات دولت به استان آذربایجان شرقی که به عنوان نماینده رئیس‌جمهور در شهرستان مراغه حضور یافت، در نشست طرح مطالبات و مشکلات مردم مراغه، ضمن بررسی این مطالبات، قول پیگیری مشکلات مردم مراغه در هیات دولت و انتقال این مطالبات به رئیس‌جمهور را داد.
وی افزود: محصول سیب یک مزیت نسبی برای شهرستان مراغه است و باید برای حمایت از این محصول، صنایع تبدیلی در مراغه رونق یابد.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه فعالیت صنایع تبدیلی در افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی موثر است، گفت: ۳۰ درصد سهمی که برای فسادپذیری محصولات کشاورزی در نظر گرفته می‌شود، با ایجاد صنایع تبدیلی به چرخه مصرف بازمی‌گردد.
وی افزود: راه‌اندازی و رونق صنایع تبدیلی می‌تواند موجب کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، اشتغالزایی و افزایش درآمد بخش کشاورزی شود.
آقامیری به تقاضامحور بودن تبدیل آبیاری سنتی به سامانه‌های نوین آبیاری و آبیاری تحت فشار اشاره کرد و گفت: محدودیتی در تامین سهم دولت در گسترش سامانه‌های نوین آبیاری نداریم و برای همه درخواست‌ها در این حوزه اعتبار تخصیص خواهیم داد.
وی با اشاره به تامین ۲۵ درصد گوشت کشور توسط عشایر، گفت: عشایر مردمان غیوری هستند که با کمترین میزان استفاده از منابع کشور، بیشترین عایدی را دارند اما برای حفظ منابع طبیعی در برابر چرای بی‌رویه دام نیز باید برنامه‌ریزی داشته باشیم تا بتوانیم به تولید استمرار دهیم، در این راستا احیای مراتع سهند باید با یک راهکار منطقی صورت گیرد تا عشایر نیز متضرر نشوند.
سرپرست وزارت جهادکشاورزی در خصوص مولدسازی دارایی‌های مازاد دولت گفت: دارایی‌های حوزه کشاورزی باید در خدمت تولید قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: رعایت حریم‌ها در حوزه تاسیس مزرعه پرورش دام و طیور باید دارای نتیجه مثبت برای حوزه کشاورزی باشد بنابراین نیاز است تا تغییراتی در این حوزه صورت گیرد و این مساله به وزارت جهادکشاورزی واگذار شود.
وی همچنین در پاسخ به خواسته مسوولان مراغه مبنی بر جبران خسارت سرمازدگی باغات، بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه کشور بیمه کردن محصولات کشاورزی و دام و طیور و آبزیان الزامی است و اگر اتفاقی برای اینها بیافتد، دولت هیچ‌گونه خدماتی نمی‌تواند بدهد؛ البته صندوق‌های بیمه هم رضایت بهره‌برداران کشاورزی را به دست نیاورده‌اند.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد؛ امهال یکساله تسهیلات باغداران پیگیری شود.
آقامیری بیان کرد: دو موضوع تشکیل استان جدید به مرکزیت مراغه و تکمیل آزادراه مراغه – هشترود را به عنوان مطالبه‌های جدی مردم و مسوولان مراغه به رییس‌جمهور منتقل می‌کنم.
وی افزود: احداث جایگاه سوخت فرودگاه سهند، فعالیت بندر خشک و بسیاری دیگر از مطالبه‌های مردم این شهرستان با توجه به وضعیت مالی دولت پیگری خواهد شد و تحقق برخی از آنها شاید زمانبر باشد اما مورد توجه قرار خواهد گرفت.
سرپرست وزارت جهادکشاورزی همچنین از دستور روز جاری رییس‌جمهور در زمینه اعطای ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واگذاری تراکتور اقساطی به کشاورزان ابراز خرسندی کرد و افزود: با این دستور عده کثیری که در صف خرید بودند به نتیجه می‌رسند؛ البته اولویت‌هایی از سوی وزارت جهاد کشاورزی تعریف خواهد شد تا عدالت در این زمینه رعایت شود.
گفتنی است؛ در سفر سیدمحمد آقامیری به استان آذربایجان شرقی، معاونین و مدیران کل وزارت جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی او را همراهی کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *