رضا احمدی اعلام کرد: تولید بیش از ۲۴۸ میلیون اصله نهال

پایگاه خبری Da1news: مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اعلام کرد: در قالب این طرح تا دهم تیرماه امسال بالغ بر ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال در نهالستان‌های دولتی و بخش خصوصی تولید شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی Da1news به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رضا احمدی امروز چهارشنبه در حاشیه بازدید از نهالستان شهید عموزاده در شهرستان‌ سمنان در گفت و‌گوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی ما اظهار داشت: برای تولید نهال تا مهرماه امسال فرصت داریم، زیرا برخی از گونه‌ها مانند کهور ایرانی، حرا، چندل و آکاسیاها که ویژه مناطق گرمسیری هستند، اکنون زمان تولید نهال آنها فرا رسیده است.

وی با بیان این که در حال حاضر ۱۸۳ نهالستان دولتی و ۳۰۸ نهالستان بخش خصوصی در کشور فعال هستند، پیش‌بینی کرد؛ هدفگذاری برای تولید ۲۵۰ میلیون اصله نهال در سال جاری با مدیریت وزارت جهاد کشاورزی، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و تیم‌های فنی در ستاد و استان‌ها محقق شود.

احمدی ادامه داد: استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و البرز بیشترین تولید نهال را در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت داشته‌اند و استان سمنان نیز قرار شده ظرف چهار سال ۱۰ میلیون جنگلی تولید کند.

وی با اذعان به این که در حال حاضر نهالستان‌های دولتی در حوزه منابع طبیعی با ۶۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: نهالستان‌های ما با محدودیت‌های زیرساختی نظیر آب، خاک، امکانات و تجهیزات و سیستم‌های نوین روبرو هستند، ضمن آن که این نهالستان‌ها در دو دهه گذشته به حاشیه رفته بودند، زیرا فعالیت آنها با اعتبارات دولتی گره خورده بود.

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: در کل ۱۹۲ نهالستان منابع طبیعی دولتی در کشور داریم که تمام آنها باید بازسازی و نوسازی شوند.

نیاز ۵۰۰ میلیارد تومانی برای تجهیز نهالستان

وی تجهیز نهالستان‌های منابع طبیعی به امکانات و فناوری‌های نوین و استاندارد را از برنامه‌های چهار ساله در قالب این طرح عنوان کرد و اظهار داشت: تجهیز نهالستان‌های دولتی به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا بتوانند نهال باکیفیت و استاندارد تولید کنند.

احمدی گفت: در حال حاضر ۱۲۶ نهالستان جنگلی با وسعت ۲۸۶۱ هکتار، ۴۴ نهالستان بیابانی و ۲۲ نهالستان مرتعی در ۱۸ استان و در مساحت ۷ هزار هکتار در کشور داریم.

وی با تاکید بر این که در زمینه تولید نهال‌های کوهستانی کمبودی در کشور وجود ندارد، ابراز داشت: ۲۲ نهالستان در چهار استان شمالی کشور فعالند که به تناسب شرایط رویشگاهی، طراحی شده‌اند.

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اضافه کرد: در شمال کشور به دلیل شرایط آب و هوایی در هر ۱۰۰ متر اختلاف ارتفاع، تغییرات در تیپ گیاهی رخ می‌دهد و از این رو نهالستان‌ها براساس شرایط ارتفاع رویشگاه‌ها، عرض جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا طراحی شده‌اند.

وی در همین حال گفت: تعداد نهالستان‌ها در شمال کشور برای کار ما کفایت می‌کند.

ورود خیرین به طرح

احمدی با اشاره به این که طرح کاشت یک میلیارد درخت فقط مختص منابع طبیعی نیست، اظهار داشت: معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با تولید گونه‌های باغی، شهرداری‌‌ها، مسوولان فضای سبز شهری، صنایع و شهرک‌های صنعتی طبق قانون نسبت به کاشت یک میلیارد درخت مسوولیت اجتماعی دارند.

وی با بیان این که خیرین هم به این طرح ورود پیدا کرده‌اند، تصریح کرد: ما توقع داریم صنایع، کارآفرینان و خیرین همکاری بیشتری با اجرای طرح مذکور داشته باشند.

مجری طرح کاشت یک میلیارد درخت با ابراز تعجب از این که در لایحه برنامه هفتم توسعه، طرح کاشت یک میلیارد درخت لحاظ نشده است، خواستار توجه بیشتر دولت و مجلس به این طرح سرنوشت‌ساز شد.

وی تولید اکسیژن، ترسیب کربن، ذخیره و تولید آب، مقابله با پدیده تغییرات آب و هوایی، جلوگیری از بیابانزایی و تولید گرد و غبار و تلطیف هوا را از نتایج و مزیت‌های طرح کاشت یک میلیارد درخت برشمرد و گفت: ایران ظرفیت کاشت درختان بیشتری دارد.

احمدی اعلام کرد: نقشه مکان‌یابی کاشت نهال‌ها توسط تمام استان‌های کشور تهیه و به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ارسال شده و حتی برخی استان‌ها طرح‌های اجرایی این طرح را آماده کرده‌اند.

وی افزود: با نخستین بارش پاییزی کاشت نهال‌های تولید شده در کشور آغاز می‌شود.

ضرورت تدبیر در مصرف بهینه آب

مجری طرح کاشت یک میلیارد درخت در نشستی در زمینه اجرای طرح یک میلیارد درخت در جمع مسوولان منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، بر مصرف بهینه آب در تولید نهال تاکید و تصریح کرد: با تدبیر در مصرف آب باید تولید نهال‌های منابع طبیعی را پیش برد.

وی در همین حال افزود: امروزه به دلیل محدودیت‌های آبی دیگر نمی‌توان به شیوه سنتی نهال تولید کرد و استفاده از فکرها و شیوه‌های نوین و دانش‌بنیان کردن روش‌ها، برای تولید نهال با آب کمتر، ضروری است.

احمدی با بیان این که ظرفیت‌های زیادی برای تولید نهال در استان سمنان وجود دارد، اظهار داشت: این استان با توجه به اقداماتی که در راستای تولید نهال در قالب این طرح انجام داده است، می‌تواند برای سایر استان‌ها الگو باشد.

وی افزود: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، با اولویت احیا، توسعه جنگل‌های کشور و اصلاح پوشش گیاهی اجرا می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *