استخراج ۷۵ شاخص برای استانداردسازی نهالستان‌های جنگلی

پایگاه خبری Da1news: تولید گونه‌های جنگلی و بومی در نهالستان‌های کشور بیش از ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در گفت‌ و گو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب افزود: ما تدابیری اندیشیده‌ایم که استان‌ها به تولید گونه‌های جنگلی و بومی در مناطق مختلف روی آورند و با اقدامات صورت گرفته پیش‌بینی می‌کنیم تولید نهال‌های جنگلی و بومی در سال ۱۴۰۲ چشمگیر شود.

رضا احمدی اظهار داشت: هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ گونه درختان جنگلی و چند منظوره بومی و متناسب با رویشگاه‌های مختلف کشور در ‌حال تولید است.

وی ادامه داد: بذرگیری از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ آغاز شده و امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بذرگیری‌ها متناسب با شرایط رویشی و زیستی هر گونه با سرعت بیشتری انجام شود.

احمدی تصریح کرد: با افزایش تولید و کاشت نهال‌های جنگلی و بومی‏ دغدغه مردم درباره نیاز آبی این نهال‌ها کاهش می‌یابد.

وی شیوع آفات و بیماری‌ها را از دیگر دغدغه‌ها در زمینه طرح کاشت یک میلیارد درخت عنوان کرد و گفت: شیوع آفات و بیماری‌ها با کاشت گونه‌های غیر‌بومی افزایش می‌یابد، اما با کاشت گونه‌های بومی می‌توان آفات و بیماری‌ها را کنترل کرد و ضریب حفاظت در جنگل‌کاری‌های طبیعی را بالا برد.

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت توضیح داد: هر گونه جنگلی مامن و زیستگاه آفات و بیماری‌های خاصی است و اگر حتی یک گونه با آفت و بیماری وارد عرصه شود، می‌تواند جنگل‌های کل منطقه و کشور را دچار اختلال زیستی کند.

وی درباره شناسنامه‌دار کردن نهال‌های جنگلی نیز بیان داشت: با همکاری موسسه تحقیقات ثبت بذر و نهال و کمیته علمی طرح کاشت یک میلیارد درخت، در‌ حال استانداردسازی نهالستان‌ها و تولید نهال‌های سالم هستیم و اکنون ۷۵ درصد شاخص برای استانداردسازی نهالستان‌ها استخراج شده است.

احمدی با اشاره به تامین مالی طرح مردمی یک میلیارد درخت گفت: ما پیگیر آن هستیم در این طرح، حامیان و متولیان صنایع آلوده کننده هوا به مسوولیت‌های اجتماعی خود عمل و مبادرت به کاشت درخت یا تجهیز نهالستان‌های جنگلی کنند.

وی افزود: در بحث واگذاری اراضی ملی، ۲۵ درصد این اراضی باید به فضای سبز اختصاص یابد و تاکنون بیش از ۶ میلیون اراضی ملی به شهرک های صنعتی، صاحبان صنایع و کارهای توسعه ای در کشور واگذار شده است.

احمدی اظهار داشت: اگر ۲۵ درصد این ۶ میلیون هکتار اراضی ملی واگذار شده به فضای سبز تبدیل شود، ۱.۵ میلیون هکتار به فضای سبز کشور افزوده می‌شود که به معنای کاشت ۱.۵ میلیارد درخت خواهد بود و نیازی به حمایت دولت در اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت نخواهیم داشت.

وی با این حال افزود: بخشی از اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت، حاکمیتی است و از این رو پی‌گیر هستیم یک ردیف بودجه برای این طرح برای راه‌اندازی امور، کارهای جاری، آموزش مردم و هزینه‌های روزانه مشخص شود.

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: تاکنون اعتبار دولتی به این طرح اختصاص نیافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *