عشایر ۳۵ حرفه را پشتیبانی می‌کنند/ عشایر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در کشور جمعیت دارند

پایگاه خبری Da1news:  معاون زیربنایی سازمان امور عشایر کشور گفت: عشایر با عرضه و تقاضایی که دارند تا ۳۵ حرفه و پیشه را پشتیبانی می کنند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از ایرنا مهدی میزبان روز پنجشنبه در مراسم معارفه مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان اظهار کرد: عشایر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در کشور جمعیت دارند که یک و نیم درصد جمعیت کشور محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه عشایر با کوچ به کسب و کار در هر منطقه رونق می‌دهند افزود: عشایر ۲۵ درصد گوشت کشور و ۳۵ درصد صنایع دستی کشور را تامین و ۳۵ میلیون هکتار مرتع را مدیریت می‌کنند.

میزبان با اشاره به اینکه عشایر ارتباط مستقیم با طبیعت، آب و مرتع دارند ادامه داد: کشور در کمربند خشک قرار دارد که ۲۰ سال است بر خشکسالی اثر گذاشته و منابع آب و مرتع کاهش یافته؛ بنابراین بر زندگی عشایر تاثیر منفی گذاشته و احتمال کوچ آنها به حاشیه شهرها و گرایش به یکجانشینی را افزایش داده است.

وی اضافه کرد: سازمان عشایر برای برنامه هفتم رویکرد تنوع بخشی به فعالیت ها در تولید، اشتغال، درآمد و ارتقای معیشت عشایر را در پیش گرفته است.

معاون زیربنایی سازمان امور عشایر کشور ادامه داد: یکی از این برنامه‌ها توسعه صنایع دستی عشایر است و از مناطقی که صنایع دستی درخور توجهی دارد استان کرمان و مناطق جنوب آن است.

وی یادآور شد: صنایع دستی جنبه اقتصادی، هویتی و اجتماعی دارد که بیانگر تاریخ و گذشته این منطقه است.

میزبان تاکید کرد: از مرحله تولید و پشتیبانی تا فروش صنایع دستی را در قالب خوشه پشتیبانی می کنیم.

وی گفت: طرح دوم ما توسعه گیاهان دارویی شامل مراحل کشت، جمع آوری و فرآوری این نوع گیاهان است که جنوب کرمان هم گیاهان دارویی منحصر به همین منطقه دارد که می‌توان برای کشت آن هم برنامه‌ریزی کرد.

معاون زیربنایی سازمان امور عشایر کشور ادامه داد: طرح سوم گردشگری جامعه محور است که باید با آموزش همراه باشد و از آسیب های اجتماعی جلوگیری شود.

وی طرح دیگر را ارتقای بهره‌وری نظام دامداری عشایر در قالب زنجیره تامین و تولید گوشت قرمز بیان کرد.

میزبان افزود: ۱۰۴ ایل و ۵۵۲ طایفه مستقل در کشور داریم که ۸۰ درصد طوایف ما در ۲ استان سیستان و بلوچستان و کرمان زندگی می‌کنند.

به گزارش ایرنا نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: بودجه بخش کشاورزی اصلا مناسب نیست و یکی از ایرادهای آن حذف بودجه آبیاری نوین است.

ذبیح الله اعظمی افزود: با حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی فشار بر کشاورزان و عشایر افزایش یافت اما برای جلوگیری از فساد و هدررفت منابع ضروری بود.

وی ادامه داد: سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه عشایری داریم که باید به این راه‌ها رسیدگی شود و از راهداری هم انتظار داریم.

احمد احمدپور رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم در این نشست گفت: تولید محصولات، سلامت و استمرار در تولید چندین مولفه امنیت غذایی محسوب می‌شود که این چرخه در جنوب کرمان کامل است.

وی با بیان اینکه جنوب کرمان از کوچ پذیرترین مناطق است افزود: این منطقه تنوع اقلیمی، مراتع خوب، صنایع دستی متنوعی دارد.

احمدپور اضافه کرد: در حوزه راه عشایر دستگاه‌های لازم را نداریم و برای حل لحظه‌ای مشکلات راه آنها مشکلاتی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *