رضا احمدی: اساسنامه تشکیل بنیاد درختکاری با مشارکت مردم و صنایع را تهیه کرده‌ایم

پایگاه خبری DA1news: رضا احمدی گفت: ایجاد یک بنیاد درختکاری با مشارکت مردمی و صنایع با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش انتشار دی‌اکسیدکربن در کشور ضروری است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در نشست هفتگی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، افزود: اساسنامه تشکیل بنیاد درختکاری با مشارکت مردم و صنایع را تهیه کرده‌ایم.

رضا احمدی، جنگل‌کاری در کشور را با توجه به تغییرات اقلیمی، آلودگی هوا و افزایش گرما از نان شب مهم‌تر خواند و اظهار داشت: امسال گرم‌ترین زمستان را در یک‌صد سال اخیر داریم و در پاییز نیز با کاهش ۴۳ درصدی بارش و افزایش دو درجه‌ای گرما مواجه بودیم و اکنون به علت آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور به ویژه در تهران باید دنبال مولکول‌های اکسیژن بگردیم.

احمدی با تاکید بر اینکه اهمیت منابع طبیعی و درختکاری باید در کشور مشخص شود، خواستار برگزاری برخی از جلسات طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با حضور رییس جمهوری شد.

وی تصریح کرد: در برخی کشورها مانند چین، تعدادی از جلسات مربوط به جنگل‌کاری به دلیل اهمیت کار، با حضور رییس جمهوری برگزار شده است.

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت درباره نیازهای طرح کاشت یک میلیارد درخت گفت: به منظور اجرای این طرح طبق برنامه حداقل به ۱۰۰ میلیون کیسه گلدانی در سال برای کاشت قلمه و بذر نیاز داریم.

وی خواستار مشارکت هرچه بیشتر صنایع در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت شد و گفت: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به‌تنهایی متولی اجرای این طرح نیست، زیرا از ۲۵۰ میلیون اصله نهال که سالانه باید در قالب طرح یک میلیارد درخت تولید، کشت و نگهداری شود، ۸۰ میلیون اصله نهال در حوزه زراعت چوب و مربوط به صنایع چوب و کاغذ، ۶۰ میلیون اصله نهال مربوط به معاونت باغبانی، ۶۰ میلیون اصله نهال در حوزه شهرداری‌ها، راه و شهرسازی، دهیاری‌ها، صنایع و معادن و ۵۰ میلیون اصله نهال نیز مربوط به طرح‌های منابع طبیعی مانند طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی و جنگل‌کاری در کشور است.

مصوبه دولت برای قانونمند کردن مشارکت در طرح کاشت درخت

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در حاشیه این نشست در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره پیش‌نویس مصوبه برای مشارکت در اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت اذعان داشت: این مصوبه مهم است، زیرا در راستای قانونمند کردن مشارکت دستگاه‌ها و بخش‌های خصوصی در اجرای این طرح است.

وی گفت: تلاش می‌شود پیش‌نویس این مصوبه به طور مستقیم در دولت مطرح و ضرورت آن مشخص شود. برای ابقای طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت، تهیه این پیش‌نویس و تصویب آن در دولت باید انجام شود.