معرفی گیاهان سازگار با تغییرات اقلیمی در دستور کار تحقیقات کشاورزی

پایگاه خبری DA1news: بخش تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی، اجرای طرح های پایلوت معرفی گیاهان سازگار با تغییرات اقلیمی و‌ مقاوم به خشکی و گرما را در راستای افزایش ضریب خوداتکایی علوفه و پایداری امنیت غذایی و سرزمینی در مزارع نوآوری آغاز کرده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی DA1news به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، این طرح‌های تحقیقاتی با همکاری بخش‌های مختلف تحقیقات وزارتخانه، مراکز تحقیقات بین‌المللی، شرکت‌های دانش‌بنیان، کشاورزان پیشرو و بخش خصوصی تولید بذر و با هدف ارزیابی و دستیابی به ارقام مناسب کشت در شرایط سخت اقلیمی کشور اجرا می‌شود.

رییس بخش تحقیقات فیزیولوژی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در جریان بازدید خبرنگاران از مزرعه نوآوری گیاهی واقع در مجتمع کشت و صنعت صفاری در ورامین گفت: در این مزرعه نوآوری، برای معرفی ارقام اقلیم سازگار و مقاوم به گرما، خشکی و کم‌آبی، حدود ۸۵ ژنوتیپ ارزن مرواریدی دانه‌ای و علوفه‌ای و سورگوم هیبرید و ازاد گردافشان در سطح حدود یک هکتار کشت شده است.

بابک ناخدا افزود: با توجه به تغییرات اقلیمی و اثرات آن در دنیا و ایران، در حال تحقیق بر روی گیاهان و ارقام علوفه‌ای هستیم که سازگاری بیشتری در شرایط سخت محیطی همچون خشکی، گرما، کم آبی و شوری داشته و در عین حال دارای عملکرد خوبی به لحاظ کمی و کیفی باشند.

وی ادامه داد: ارزن مرواریدی علوفه‌ای می‌تواند جایگزین ذرت علوفه‌ای شود و کیفیت و پروتیین به مراتب بالایی دارد.

ناخدا با بیان این که ارزن مرواریدی علوفه‌ای هیبرید توان تولید ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن علوفه سبز را در هکتار دارد، اذعان داشت: کشت ارزن مرواریدی علوفه‌ای هیبرید می‌تواند به بهره‌وری نهاده‌ها، افزایش کارایی مصرف آب و ارتقای ضریب خوداتکایی در علوفه کمک کند.

وی در همین حال تصریح کرد: سورگوم‌های علوفه‌ای نیز می‌توانند جایگزین جو و ذرت علوفه‌ای شوند و به جیره غذایی دام و طیور ورود پیدا کنند.

ناخدا افزود: سورگوم‌های کشت شده در این طرح پایلوت در سه گروه شیرین، دانه‌ای و علوفه‌ای هستند و این گیاه به صورت تازه‌خوری، خشک و سیلویی قابل مصرف دام است.

رییس بخش تحقیقات فیزیولوژی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: در حال حاضر حدود ۹ میلیون تن تا ۱۲ میلیون تن ذرت دانه‌ای وارد کشور می‌شود که ۶.۶ میلیون تن آن در صنعت طیور، حدود یک میلیون تن در بخش شیلات و مابقی در صنعت دامپروری مورد استفاده قرار می‌گیرد و این میزان واردات سالانه می‌تواند امنیت غذایی ما را به خطر بیندازد.

وی تصریح کرد: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با همکاری دانشگاه کرمان، برنامه تولید ارقام هیبرید جدید دانه‌ای و علوفه‌ای را نیز در چند منطقه از این استان دارد و به‌زودی این ارقام معرفی می‌شوند.

ناخدا با بیان این که سورگوم دانه‌ای و ارزن مرواریدی دانه‌ای فاقد گلوتن هستند، اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که ارزن و سورگوم را از طریق ترکیب با آرد، سر سفره‌های مردم ببریم و ضریب خوداتکایی را در تولید محصولات فاقد گلوتن برای حفظ سلامت مردم افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در مزارع نوآوری گیاهان از آخرین دستاوردها، یافته‌ها و فناوری‌های بخش پژوهشی کشور برای ارتقای و کیفی ارقام گیاهی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *