دکتر صابری اعلام کرد: حفظ خاک و پایداری در تولید، رویکرد اصلی اجرا و ترویج سند الگوی کشت

پایگاه خبری DA1news: رییس مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در نشست خبری با اصحاب رسانه اهداف اصلی ترویج الگوی کشت را تبیین کرد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، علیرضا صابری رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبعی استان گلستان در نشست خبری با اصحاب رسانه، حفظ خاک، مدیریت مصرف آب و پایداری در تولید محصولات کشاورزی را رویکرد اصلی اجرا و ترویج سند الگوی کشت در میان بهره‌برداران اعلام کرد.

صابری با اشاره به اینکه تمرکز اجرای الگوی کشت در استان بر روی زمین‌های دیمزار و با افزایش ۳۰ درصد سطح می باشد گفت: در مسیر اجرای این برنامه قرار است تولیدات محصول زراعی در زمین‌های دیم ۵۵ درصد و درآمد ناخالص از دیم‌زارها ۴۰ درصد افزایش یابد.

رئیس مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان با بیان اینکه ۹۰ درصد الگوی کشت در گلستان در حال اجرا است، گفت: ۱۴ محصول جزو محصولات اصلی الگو کشت استان محسوب می‌شود.

علیرضا صابری رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان به تشریح اقدامات و سلسله جلسات برنامه ریزی و فعالیت های این مرکز در مسیر اجرای سند الگوی کشت در استان پرداخت و گفت: در سال زراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ سند برنامه الگوی کشت محصولات کشاورزی استان گلستان با حضور استاندار، معاونان وزیر جهاد کشاورزی و گروهی از مدیران بخش دولتی و کشاورزان پیشرو رونمایی شد و تاکنون با نظارت این مرکز و مشارکت بخش های مختلف خانواده جهاد کشاورزی استان، روند اجرای این طرح عملیاتی شده و در سال‌های آینده طی یک برنامه چهار ساله به تدریج گسترش می‌یابد و همچنین برای تبیین آن در جامعه هدف، از تمامی ظرفیت‌های موجود از جمله ائمه جمعه و جماعات و روحانیون استان نیز استفاده شده است.

در این نشست که علیرضا کیانی استاد پژوهش و دبیر کارگروه الگوی کشت استان، لطف اله پارسایی رییس بخش تحقیقات منابع طبیعی، محمد تقی میشری و محمد حسین ارزانش محققان بخش تحقیقات گیاه پزشکی و خاک و آب نیز حضور داشتند و به پرسش های متعدد خبرنگاران پاسخ دادند.