برنامه ها و کارگاه های آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش استان گلستان

پایگاه خبری Da1news: مرکز تحقیقات و آموزش استان گلستان برنامه های کارگاه آموزشی گیاهان دارویی را برگزار کرد. از دیگر بنامه های اجرا شده توسط این مرکز، برگزاری وبینار آموزشی بررسی وضعیت حاصلخیزی خاک های استان و بازدید دکتر صابری رئیس مرکز تحقیقات و آموزش گلستان از طرح های در دست اجرای جنگل را می توان نام برد.

کارگاه آموزشی گیاهان دارویی
کارگاه آموزشی گیاهان دارویی به همت محققان بخش تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در در ایستگاه تحقیقاتی چالکی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، گروه های مختلفی از تولیدکنندگان، بهره برداران، دارندگان صنایع فرآوری، کارشناسان اجرایی، متخصصانی از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی و محققان مرتبط و علاقمند در آن شرکت داشتند مهندس سپیده زوار، مهندس پارسایی از بخش تحقیقات منابع طبیعی، دکتر خراسانی نژاد از دانشگاه علوم کشاورزی و دکتر عبادی از دانشگاه آزاد و همچنین دکتر گرگینی از بنیاد نخبگان در زمینه های مختلف مرتبط با بحث گیاهان دارویی از جمله لزوم پتانسیل یابی، اهمیت بازاریابی و آموزش، ایجاد سامانه جهت ارتباط بیشتر گروه های مختلف مرتبط با گیاهان دارویی مطالبی را ارائه نمودند در ادامه شرکت کنندگان با استقبال از ادامه برگزاری چنین نشست هایی را تا حصول نتیجه در سامان دهی گیاهان دارویی و همچنین الزام واحدهای اجرایی در خصوص کشت قراردادی گیاهان دارویی تاکید نمودند.

برگزاری وبینار آموزشی بررسی وضعیت حاصلخیزی خاک های استان گلستان


وبینار آموزشی بررسی وضعیت حاصلخیزی خاک های استان گلستان توسط دکتر پهلوان راد عضو هیات علمی بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان بصورت وبیناری از استودیو شاک مرکز برای کارکنان و بهره برداران بخش کشاورزی مرکز برگزار شد.
در این وبینار ابتدا عوامل تشکیل دهنده خاک های استان مورد بررسی قرار گرفت و بر وضعیت عناصر غذایی خاک و پراکنش وضعیت آنها در استان ارائه گردید، بر اساس این دوره، شوری خاک در اراضی شمالی استان و پایین بودن کربن آلی در اراضی میانی و شمالی استان و کمبود عناصر فسفر، روی و منگنز قابل جذب در بسیاری از اراضی استان به عنوان عوامل محدودکننده تولید در اراضی استان اشاره گردید. مصرف کود براساس آزمون خاک، توسعه کشاورزی حفاظتی، استفاده از کودهای آلی از پیشنهادات ارائه شده جهت بهبود کیفیت خاک و کسب عملکرد مناسب در استان بود.

بازدید دکتر صابری رئیس مرکز تحقیقات و آموزش گلستان از طرح های در دست اجرای جنگل

دکتر علیرضا صابری رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان از طرح های در دست اجرای جنگل (سری ۲ شصت کلا) بازدید کرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، این برنامه با همراهی مهندس محمد کریم مقصودلو، مهندس محمد رضا پارسامهر و دکتر آیدینگ کرنژاد همکاران بخش تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری این مرکز انجام شد و پیرامون این بازدید و روش های اجرای پروژه و نتایجی را که بدست آمده توسط مهندس مقصودلو کارشناس مریوطه ارائه گردید. جنگل های هیرکانی از آستارا تا گلیداغ و با یک فاصله ۱۰۰کیلومتری در منطقه درکش استان خراسان پراکنش دارد، اهمیت جنگل های هیرکانی در بعد ملی و بین المللی از یکسو و روند تخریبی و ایجاد تغییرات درآن به دلایل انسانی و طبیعی (مثلا تغییرات اقلیم و …) از سوی دیگر و برای پایداری و احیای طبیعی و استمرار جنگل نیاز به شناخت اکوسیستم های ویژه جنگلی بوده درنتیجه و شیوه جنگل شناسی مناسب و نحوه دخالت در جنگل موجب بهبود و کیفیت توده ها و تولید چوب کیفی مد نظر بوده است که نیاز به اجرای این پژوهش ها شامل پایش ساختار جنگل، عکس العمل گونه ها نسبت به تغییرات اقلیم، و شناخت ویژگی های توده ها که یکی از اصول مدیریت پایدار و ردیابی اتفاقات در جنگل می باشد که بتوان هر چه بیشتر به یک مدیریت پایدار و همگام با طبیعت نزدیک شد. پس از ارائه توضیحات طرح، از نقطه نظر و دیدگاه های دکتر صابری و دیگر همراهان در راستای اجرای بهینه طرح، استفاده گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *