شهبازی خبر داد: افزایش دو برابری سطح زیر کشت کلزا در آذربایجان غربی 

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سطح سبز چهار هزار و ۱۵۰ هکتار از مزارع کلزای استان مطلوب است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آدربایجان غربی، خسرو شهبازی افزود: برنامه ابلاغی برای سال زراعی جاری پنج هزار هکتار است که سطح قرارداد چهار هزار و ۵۹۲ هکتار و سطح کشت شده چهار هزار و ۳۲۱ هکتار است و سطح سبز سطح سبز بیش از ۹۵ درصد از مزارع مطلوب ارزیابی می شود.

وی بیان کرد: ارقام کشت شده ماراتن (خارجی)، نپتون و هیدرومیل هستند و میزان جذب بذر ۷.۲۷ تن بوده است که بیشترین سطح زیرکشت در شهرستان نقده با هزار و ۲۰۰ هکتار، بوکان هزار و ۱۶۹هکتار، پلدشت ۹۴۰ هکتار، میاندوآب ۴۱۰ و شاهیندژ ۲۴۶ هکتار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: پیش بینی تولید در سالجاری بین ۱۲ تا ۱۴ هزارتن است که قیمت خریدتضمینی هر کیلوگرم ۳۵۰ هزار ریال و سطح زیرکشت سال گذشته ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار است.

شهبازی ادامه داد: میزان تولید سال ۱۴۰۲ چهار هزار و ۵۰۰ تن بود و افزایش سطح کشت سال ۱۴۰۳نسبت به ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰ درصد پیش بینی می شود.

وی اظهار کرد: افزایش تولید محصول، مصرف کمتر بذر، ارزش اقتصادی مناسب از دیگر مزایای کشت کلزا در مزارع است که باعث شده تا در کانون توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: کشت کلزا موجب می‌شود تا از آب بارندگی و آب سبز استفاده شود و با کشت آن در تناوب کشت با گندم ۲۵ درصد تولید گندم در سال بعد افزایش می‌یابد.

به گفته وی بذر و کود مورد نیاز برای کشاورزانی که آب مطمئنه برای کشت دارند تامین می‌شود و لازم است در اسرع وقت برای عقد قرارداد به مراکز و مدیریت های جهاد کشاورزی در استان مراجعه کنند.

شهبازی افزود: این محصول یک محصول اقتصادی و به صرفه است چرا که قیمت آن دوبرابر قیمت خرید تضمینی گندم است.

لازم به ذکر است که کلزا اوایل تابستان در آذربایجان غربی برداشت می‌شود، کشت دانه روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم می‌شود.

ترویج کشت کلزا طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسئولان برای افزایش بهره‌وری و رهایی از وابستگی به واردات روغن ، در بخش کشاورزی است.