خیام نکویی: برای کاهش ضایعات كشاورزی نیاز به تغییر فرهنگ مصرف داریم

پایگاه خبری DA1news: معاون وزیر و رئیس سازمان تات بر نقش رسانه ملی در تغییر فرهنگ مصرف تولیدات غذایی و كاهش ضایعات بخش كشاورزی تاکید کرد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات، سید مجتبی خیام نکویی در جلسه مشترک بامعاونت امور استان های صدا و سیما با ترسیم وضعیت غذایی در کشور عنوان کرد: پس از انقلاب و در 45 سال گذشته تولیدات غذایی به بیش از 130 میلیون تن رسیده که بیش از 100 میلیون تن آن پس از انقلاب محقق شده است.

وی با اشاره به هدف گذاری تولید 180 میلیون تن غذا در سال در سال های آتی، دو محور دانش بنیان شدن بخش کشاورزی به خواست رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران و ارتقای بهره وری کشاورزی به خواست ریاست جمهوری را مبنای سازمان در رسیدن به این هدف دانست.
رئیس سازمان تات در ادامه این نشست از نقش سازمان تات در حفظ، احیا و بهره برداری 85 درصد ذخایر ژنتیکی کشور، تولید بیش از 98 درصد هسته های اولیه بذور اصلاح شده محصولات زراعی با صرفه جویی 2 میلیارد دلاری ارزی و تولید بیش از 80 درصد واکسن های پزشکی، 50 سرم های درمانی و بیش از 90 درصد واکسن ها ی دامی به ارزش 400 میلیون دلار سخن گفت.
خیام نکویی با اشاره نقش محوری و مشارکت سازمان تات در تامین امنیت غذایی افزود: پشتیبانی از آمورش و ترویج کشاورزی از طریق تربیت نیروهای جوان در هنرستان ها و افزایش فعالیت های ترویجی در قالب محققان معین و مروجان ارشد و همچنین پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان از طریق ایجاد 15 دهکده فرآوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی در سطح کشور به عهده سازمان تات است.
وی ادامه داد: نقشه راه رسیدن به امنیت غذایی، اجرای دقیق برنامه الگوی تولید محصولات کشاورزی است و راهبرد رسیدن به این امنیت، توجه به سه محور کاهش شکاف عملکرد، انتقال مالکیت مساله از وزارت جهاد کشاورزی به همه ذینفعان در این حوزه و مدیریت هدفمند منابع موجود در وزارت جهاد کشاورزی است.
رئیس سازمان تات گفت: ضایعات مصرف محصولات کشاورزی در کشور ما قابل توجه است و برای کاهش آن نیاز به تغییر فرهنگ مصرف داریم که از طریق صدا و سیما امکان پذیر است.
وی در پایان با تاکید بر لزوم همکاری صدا و سیما با سازمان تات افزود: صدا و سیما می تواند در ترویج مصرف غذاهای سالم مانند نان کامل، تبیین ظرفیت های طبیعی کشور و جلوگیری از تخریب آن ها، نشان دادن فعالیت های اثرگذار در زمینه هایی مانند آبخیزداری و هدایت نخبگان کشور به سمت فعالیت در بخش کشاورزی نقش پر رنگی داشته باشد.