خیام نکویی: به دنبال مبنای قانونی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم

پایگاه خبری DA1news: معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشست مشترک با رئیس صندوق نوآوری که باهدف بررسی وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان، محفل مناسبی برای حضور و فعالیت اعضای هیات علمی بخش کشاورزی است.

به گزارش اخبار رزانه کشاورزی به نقل از روابط‌عمومی سازمان تات؛ مجتبی خیام نکویی در این نشست، حوزه امنیت غذایی را مستعد یک تحول بزرگ دانست و گفت: معتقدم مولفه‌های این تحول بزرگ در دولت سیزدهم فراهم شده است و به یک‌همت قوی برای تحقق این موضوع نیازمندیم.

وی افزود: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی، از اولویت‌های وزارت متبوع است و در همین راستا به دنبال مبنای قانونی برای حمایت از این شرکت‌ها هستیم .

رئیس سازمان تات گفت: پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی به چشم‌انداز و رسمیتی دوساله دست‌یافته و در حوزهٔ دانش‌بنیان‌های کشاورزی، سهم بارزی داشته است .

خیام نکویی با اشاره به ظرفیت خوب پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی گفت: این پارک ظرفیت استقرار ۲۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان را دارد. پتانسیل عظیمی در بین اعضای هیئت‌علمی بخش کشاورزی وجود دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان، محفل مناسبی برای حضور و فعالیت اعضای هیئت‌علمی بخش کشاورزی محسوب می‌شوند.

وی مشارکت و همکاری با شرکت‌های دانش بنیان بخش خصوصی در راستای تولید بذر و واکسن را از جمله برنامه‌های سازمان تات دانست و گفت: راهبرد سازمان تات و موسسات تحقیقاتی، حمایت و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و بهره‌گیری از ظرفیت ترویج و شبکه‌های ترویجی مؤسسات آموزش و ترویج برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

رئیس سازمان تات با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان با دو چالش عمده مجوز و بازار روبرو هستند، گفت: حداقلِ بازار شرکت‌های دانش‌بنیان را باید به‌صورت منطقه‌ای ببینیم و برای تحقق این موضوع، کالاهای فناورانه باید استاندارد اروپا را اخذ کنند و امکان حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های بین‌المللی فراهم شود.

خیام نکویی تصریح کرد: همچنین می‌توانیم متولی برگزاری یک رویداد بین‌المللی در این حوزه باشیم و از کشورهای منطقه برای حضور در این رویداد دعوت کنیم تا از نزدیک با دستاوردها و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی آشنا شوند و بازاریابی در سطح بین‌الملل برای این شرکت‌ها داشته باشیم.

وی افزود: با انجام این دست اقدامات، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی رشد قابل‌ملاحظه‌ای پیدا خواهد کرد و تحول چشمگیری را در بخش کشاورزی شاهد خواهیم بود که آثار مثبت فراوانی برای کشور به همراه خواهد داشت.

خیام نکویی خاطرنشان کرد: نوآوری و خلاقیت در برنامه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان باید به‌گونه‌ای باشد که ثروتی برای کشور به وجود آورد و ایده‌ها و نوآوری‌هایی که منجر به ایجاد رقابت سالم و افزایش کیفیت تولیدات محصولات کشاورزی شوند، حمایت می‌شوند.