رشد چشمگیر اقدامات سازمان تات/ با حضور خیام نکویی میزان دستیابی اهداف تات بررسی شد

پایگاه خبری DA1news: معاون وزیر و رئیس سازمان تات در سومین اجلاس سراسری موسسات/ پژوهشگاه/ پژوهشکده/ مراکز ملی و استانی سازمان تات ضمن تاکید بر حضور پرشور در انتخابات پیش رو گفت: کشور امروز در شرایط حساسی از تاریخ جمهوری اسلامی قرار گرفته است و انتخابات پیش رو از سرنوشت سازترین انتخابات کشور است.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات، خیام نکویی صبح امروز اول اسفند با اشاره به اینکه افزایش مشارکت در انتخابات بیمه کننده نظام جمهوری اسلامی است بر تاثیر کلام نخبگانی در جذب حداکثری مشارکت تاکید کرد.
وی هدف از برگزاری این اجلاس را مروری بر میزان دستیابی به اهداف سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تبیین دستاوردها و جایگاه سازمان تات در بدنه وزارت جهاد کشاورزی، برون از وزارتخانه و عرصه بین‌الملل را سه راهبرد سازمان تات در دو سال گذشته عنوان کرد.
وی با تاکید بر استمرار دو راهبردِ معرفی سازمان تات در وزارتخانه و خارج از آن گفت: در سال آینده باید دستاوردهای این سازمان در فراتر از مرزها و کشورهای منطقه معرفی شوند.
وی ارائه آمار مقایسه‌ای دقیق، تبیین رویکردها و ترازسازی میزان انحراف از اهداف سازمان و تبادل تجربیات و نوآوری در حوزه پژوهش، آموزش، فناوری و ترویج را از دیگر اهداف برگزاری این اجلاس دانست.
رئیس سازمان تات، موسسات و مراکز تابعه این سازمان را بال‌های پرواز وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: اقدامات انجام شده در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در دو سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.
وی حضور ریاست جمهوری و سه تن از معاونین قوه مجریه طی دو سال اخیر در سازمان تات را نقطه عطفی در تغییر نگاه دولت به مجموعه سازمان تات و موسسات و مراکز تابع دانست.
سید مجتبی خیام نکویی با اعلام اینکه در دو سال گذشته ۷۰ سفر استانی انجام شده است تصریح کرد: دیدار با استانداران و گفتگو با آنها سبب گسترش حامیان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در اقصی نقاط کشور شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه نیازمند عِده و عُده تاثیرگذاری در سازمان تات هستیم گفت: حمایت دولت در این دو سال ویژه بوده و باید تبدیل به جریان سازی شود و در همین راستا باید انتظارات ما در بودجه و قانون جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.
وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های تحقیقاتی سازمان تات در حل چالش‌های امنیت غذایی گفت: جایگاه سازمان تات در کشور باید به جایی برسد که کسی نتواند در کوچک‌ترین قسمت از امکانات آن را دخل و تصرف کند و این مهم باید دغدغه مدیران موسسات و مراکز در سراسر کشور باشد.
رئیس سازمان تات با تاکید بر ریل‌گذاری ۱۰ ساله در بخش کشاورزی گفت: برون رفت از روزمرگی و ترسیم آینده بخش کشاورزی دو راهبرد اساسی سازمان تات در افق ۱۴۱۳ است.
وی سند دانش بنیان امنیت غذایی کشور را راهبرد آینده بخش کشاورزی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: این مهم که محور تاکید مقام معظم رهبری است باید در دستور کار روسای موسسات و مراکز تابع سازمان تات باشد.
وی از آمادگی وزارت ارتباطات و سازمان فضایی کشور جهت همکاری با سازمان تات در راستای تبادل اطلاعات و رسیدن به امنیت غذایی کشور خبر داد.
خیام نکویی طرح الگوی کشت را در رسیدن به اهداف افق ۱۴۱۳ حائز اهمیت دانست و گفت: نقشه راه ۳، ۵ و ۱۰ ساله باید برای این افق ترسیم شود.
رئیس سازمان تات دو ماموریت حاکمیتی وزارت جهادکشاورزی که بر دوش سازمان تات نهاده شده است را دانش بنیان شدن و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی عنوان کرد.
وی گفت: در این راستا سازمان تات بازوی وزیر جهاد کشاورزی خواهد بود و روسای موسسات و مراکز نیز باید دو بال روسای جهاد کشاورزی در استان‌های خود باشند.
خیام نکویی سازمان تات را سازمانی دانش بنیان، بهره‌ور و پاسخگو عنوان کرد و گفت: نقش آفرینی مراکز در بهره‌وری و دانش بنیانی و پاسخگویی به جامعه حائز اهمیت است این مفهوم باید به معنای واقعی در قالب عمل باشد.
وی با اشاره به اینکه در جنگ ترکیبی قرار گرفته‌ایم گفت: سازمان تات مسئول سفره اقتصادی مردم است و باید با عملکرد ظریف و هوشمندانه امنیت غذایی را بر سر سفره مردم ببرد.
خیام نکویی با اشاره به اینکه سن کشاورزان بالا رفته است گفت: کشاورزان و بهره‌برداران سرمایه‌هایی هستند که نباید از دست بروند و باید به فکر تربیت کشاورزان جوان باشیم.
خیام نکویی گفت: امنیت غذایی با ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی محقق می‌شود و راه فائق آمدن بر آن علم و فناوری است.
وی اصلی‌ترین ماموریت این سازمان را رسوخ دانش و فناوری در بخش کشاورزی دانست که موجب افزایش ارزش افزوده و سرمایه در بخش کشاورزی است.