حقابه زیست محیطی؛ «رودَشتیِن» تالاب گاوخونی را سیراب می کند

پایگاه خبری DA1news: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از رهاسازی آب از سد «رودَشتیِن» واقع در شرق این استان به سمت تالاب بین‌المللی گاوخونی به منظور تامین حقابه زیست محیطی آن خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزیبه نقل از  روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، حسن ساسانی افزود: ذخیره موجود در سد انحرافی رودشتین و جریان موجود رودخانه در فاصله ۱۳۰ کیلومتری تالاب بین‌المللی گاوخونی با دبی حدود ۲۵ متر مکعب بر ثانیه به سمت تالاب جاری شد.

وی ادامه داد: با توجه به رطوبت بستر رودخانه در این مسیر انتظار می‌رود با دبی ثابت حدود ۲۰ متر مکعب بر ثانیه در این بازه از رودخانه، قسمتی از سهم حقابه زیست‌محیطی تالاب بین المللی گاوخونی تأمین شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اظهار داشت: آبی که امروز رهاسازی شد پیش‌بینی می‌شود تا روز جمعه دهم آذر به خود تالاب برسد و نظارت و پایش مناسب این مسیر جهت جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب به صورت شبانه روزی صورت می‌گیرد.

ساسانی یادآور شد: سال گذشته با هدایت سیلاب در روزهای پایانی بهمن به سمت تالاب گاوخونی حدود ۱۲ میلیون مترمکعب آب موجود در رودخانه زاینده‌رود به سمت تالاب گاوخونی جریان یافت.

زاینده‌رود از بیستم آبان سالجاری به منظور انجام کشت پائیزه کشاورزان استان اصفهان به مدت محدودی بازگشایی شد.