نیکبخت در همدان عنوان کرد: خودکفایی در تولید گندم با خرید ۱۰ میلیون و ۳۰۵ هزار تن

پایگاه خبری DA1news: وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه از واردات گندم برای تولید نان بی‌نیاز شده‌ایم، گفت: در سال‌جاری ۱۰ میلیون و ۳۰۵ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، محمدعلی نیکبخت سه‌شنبه ۲۱ شهریور در سفر یکروزه خود به شهرستان تویسرکان، با بیان اینکه سطح زیر کشت گندم آبی کشور ۲ میلیون هکتار است، افزود: تلاش می‌کنیم با افزایش بهره‌وری و کشاورزی دانش بنیان، میزان تولید را افزایش دهیم تا گرفتار تنش‌ آبی نشویم.

وی درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات گندم‌کاران در طرح خرید تضمینی دولت از کشاورزان اظهار کرد: تاکنون بالای ۷۰ درصد مطالبات به میزان ۱۱۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

نیکبخت ادامه داد: سایر مطالبات باقی مانده نیز با تاکید رئیس جمهوری و تکلیفی که به سازمان برنامه و بودجه داده شده قرار است تا پایان شهریور تسویه شود.

گفتنی است؛ وزیر جهاد کشاورزی به منظور بازدید از پروژه‌های بخش کشاورزی و رونمایی از نقشه راه محصولات کشاورزی به استان همدان سفر کرده است.

بازدید از بزرگترین زنجیره تولید پیوندک و نهال گردو

وزیر جهاد کشاورزی در سفر یک روزه خود به استان همدان از نخستین زنجیره تولید نهال گردوی پیوندی کشور در تویسرکان بازدید کرد.

این طرح بزرگترین زنجیره تولید پیوندک و نهال گردو پیوندی گواهی شده خاورمیانه است که از سه بخش باغ مادری به مساحت ۶ هکتار، خزانه تولید نهال گردو به مساحت پنج هکتار و گلخانه تولید نهال گردوی پیوندی به مساحت سه هکتار تشکیل شده است.

این گزارش حاکیست، این زنجیره از سه بخش باغ مادری به مساحت 6 هکتار، خزانه تولید نهال گردو به مساحت 5 هکتار و گلخانه تولید نهال گردوی پیوندی به مساحت 3 هکتار تشکیل شده است.

ظرفیت تولید سالانه این طرح بیش از 100 هزار اصله نهال گواهی شده گردوی پیوندی، 2 میلیون شاخه پیوندک 25 سانتی متری و 150 هزار پایه نهال گردو می‌باشد.
ارزش کل تولیدات سالانه بالغ بر ۱۳۰ میلیارد ریال است.

در این طرح سالانه ۲۵ نفر به طور دائم مشغول به کار هستند و 600 نفرروز نیز اشتغال فصلی در این پروژه ایجاد شده است

همچنین به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، محمدعلی نیکبخت در سفر یک روزه به استان همدان، در گلزار شهدای شهرستان تویسرکان حضور یافت و به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

هیچ ذرت آلوده ای در استان همدان وجود ندارد
محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه دیدار با کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان تویسرکان استان همدان در جمع خبرنگاران در رابطه با شایعه فساد ذرت اظهار کرد: هیچ ذرت آلوده ای در استان همدان نداریم؛ ذرت ها گواهی بهداشت دارند و آزمایش در چندین نوبت انجام شده است.
وی افزود: همدان استان پایلوت ذخایر استراتژیک نهاده دامی در غرب کشور است و حدود ۲۰۰ هزار تن نهاده در این استان نگهداری می شود، این ذرت در بهمن ۱۴۰۱ تخلیه شده که گواهی سلامت از استاندارد و دامپزشکی دارد.
نیکبخت تصریح کرد: اگر این ذرت مشکلی داشت از مبدا اجازه بارگیری داده نمی شد.
وی با بیان اینکه حجم این ذرت ۲۱ هزارتن بوده و ۳ هزار تن هم از قبل داخل انبار موجود بوده که پیش از بارگیری و فروش هم در محل نمونه برداری می شود و فاقد آفت و آلودگی بوده است، افزود: از اسفند ۱۴۰۱ توزیع آن انجام شده و تاکنون تنها ۳ هزار تن از ۲۱ هزار تن باقی مانده است، من اطمینان می دهم محموله های بارگیری شده دارای گواهی سلامت و کاملا بهداشتی بوده است.

 

 

این گزارش در حال تکمیل است.