حفاظت از خاک در تامین امنیت غذایی نقش بسزایی دارد

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان جهاد کشاورزی‌ استان همدان با اشاره به روز جهانی خاک با شعار «خاک و آب، منشأ زندگی» گفت: حفاظت از خاک در تامین امنیت غذایی نقش بسزایی دارد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، رضا بهراملو با اشاره به ضرورت حفظ خاک در آستانه روز جهانی خاک اظهار کرد: ۱۴ آذر روز جهانی خاک با شعار «خاک و آب، منشأ زندگی» است به ویژه که در شرایط فعلی غذا یک اسلحه و خاک کارخانه تولید این اسلحه به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه اهمیت خاک حاصلخیز به منظور تامین و پایداری امنیت غذایی به ویژه در محصولات استراتژيک بر کسی پوشیده نیست افزود: تنها ۶ درصد از اراضی کشور، خاک حاصلخیز کلاس ۱ و ۲۳ درصد خاک حاصلخیز کلاس ۲ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی‌ استان همدان یادآور شد: حفاظت از خاک حاصلخیز الزامی است از همین رو در حوزه ساخت و ساز یا ایجاد واحدهای تولیدی حفظ این ۲۹ درصد باید مدنظر باشد.

وی در بخش دیگر از اقدامات انجام شده در جهت حفظ اراضی حاصلخیز یاد کرد و گفت: در کنار برنامه‌های مدون و ترویجی در بخش‌های مختلف کشاورزی، اقداماتی در راستای حفظ خاک نیز مد نظر است.

بهراملو با اشاره به اینکه از حدود یک میلیون سطح زراعی استان همدان حدودا ۳۰۰ هزار هکتار هر ساله به صورت آیش رها می‌شد بیان کرد: در طرح جهش تولید در دیمزارها بهره‌گیری از اراضی آیش از اولویت‌هاست به نحوی که تبدیل آیش زرد به آیش سبز در دستور کار قرار دارد.

وی تاکید کرد: در سال زراعی جاری ۴۳۵ هزار هکتار زیر پوشش طرح جهش تولید در دیمزارهاست که یکی از نکات اصلی این طرح حفظ خاک است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی‌ استان همدان در بخش دیگر سخنانش تصریح کرد: برای تشکیل هر یک سانتیمتر خاک زراعی ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال زمان نیاز است از همین رو جلوگیری از فرسایش به جد پیگیری می‌شود.

وی افزون بر اهمیت خاک، به مصرف بهینه آب نیز اشاره کرد و افزود: متوسط مصرف آب کشاورزی در دنیا ۷۰ درصد است و این عدد در استان همدان نیز بین ۷۰ تا ۷۵ درصد برآورد شده است.

بهراملو این عدد را مستند دانست و یادآور شد: حدود ۹۰ درصد از اراضی استان مجهز به سیستم‌های آبیاری نوین است همچنین راهکارهای افزایش تولید ضمن مصرف کمتر آب از اولويت‌های سازمان جهاد کشاورزی به شمار می‌آید.