بهبود شرایط زیست محیطی خوزستان با اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت 

پایگاه خبری DA1news: دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با اشاره به مزایای زراعت چوب، گفت: توسعه زراعت چوب، همراه با اجرای برنامه‌های چهار ساله کاشت یک میلیارد درخت در کشور می‌تواند در بهبود شرایط زیست محیطی خوزستان موثر باشد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، دکتر مختار حیدری اظهار کرد: زراعت چوب، کاشت و بهره‌برداری از درختان و گیاهان چوبی است که در کنار فعالیت‌های کشاورزی یا دامداری می‌تواند در افزایش درآمد کشاورزان موثر باشد و آثار زیست محیطی مثبت هم داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه درختان از مهم‌ترین عوامل کاهش‌دهنده دی اکسید کربن هستند، کاشت فشرده درختان و توسعه زراعت چوب می‌تواند در مقابله با تغییرات آب و هوا و آلودگی هوا موثر باشد و موجب بهبود کیفیت خاک و افزایش امکان کنترل فرسایش خاک شود. همچنین افزایش تنوع زیستی و پایداری اکوسیستم‌ها از آثار زیست محیطی زراعت چوب است.

دانشار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: حدود ۸۵ درصد از وسعت خوزستان دارای اقلیم فراخشک، خشک و نیمه خشک است؛ بالا بودن درجه حرارت، بالا بودن میزان تبخیر سطحی و پایین بودن میزان بارندگی، پوشش گیاهی در بیشتر مناطق استان خوزستان را تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین توسعه زراعت چوب می‌تواند در افزایش پوشش گیاهی این منطقه موثر باشد.

حیدری عنوان کرد: بیش از ۶۹ درصد کشاورزی استان خوزستان مربوط به زراعت و باغبانی است و توسعه زراعت چوب می‌تواند سهم جنگلداری در کشاورزی استان خوزستان را افزایش دهد. همچنین از گیاهان کشت‌شده در زراعت چوب می‌توان در تولید خوراک دام و تولید مواد اولیه داروهای گیاهی و یا اسانس‌ها استفاده کرد. زراعت چوب با معرفی ظرفیت‌های جدید می‌تواند باعث افزایش اشتغال‌زایی در بخش کشاورزی نیز شود.

وی افزود: حدود ۳۳ درصد آب‌های جاری کشور در استان خوزستان است و در این شرایط، استفاده از آب برای زراعت چوب که برای بخش رویشی گیاه استفاده می‌شود، موجب افزایش راندمان مصرف آب می‌شود و اثربخشی منابع آب را بر تولید در بخش کشاورزی افزایش می‌دهد. از طرف دیگر، راندمان مصرف آب برای بخش کشاورزی در استان خوزستان را نسبت به میانگین کشور و میانگین جهانی بهبود می‌دهد.

دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: تصفیه پساب‌ها و فاضلاب و استفاده از آن برای زراعت چوب با رعایت استانداردهای زیست محیطی می‌تواند آلودگی منابع آب‌های سطحی را نیز کاهش دهد.

وی با اشاره به برنامه زراعت چوب در استان خوزستان، گفت: توسعه زراعت چوب، همراه با اجرای برنامه‌های چهار ساله کاشت یک میلیارد درخت در کشور می‌تواند در بهبود شرایط زیست محیطی خوزستان موثر باشد.