تعهدات استان یزد برای کشت قراردادی مشخص شد

پایگاه خبری DA1news: رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: تعهد استان در سال زراعی جاری برای کشت قراردادی گندم ، جو و دانه های روغنی ۱۱ هزار و ۷۰۰ هکتار در نظر گرفته شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد ، ” محمدعلی حاتمی زاده ” در خصوص سطح اراضی زیر کشت قراردادی استان اظهار داشت: از این اراضی هشت هزار و ۵۰۰ هکتار گندم، سه هزار هکتار جو و ۲۰۰ هکتار دانه های روغنی است.

وی با بیان اینکه سه محصول یاد شده به صورت کشت قراردادی در کشور اجرا می شود اظهار کرد: برنامه کشت قرار دادی سال جاری برای کشاورزان اختیاری است .

حاتمی زاده اظهار کرد: در کشاورزی قراردادی بیمه محصولات فراگیر بوده و ۲۰ درصد حق بیمه تخفیف دارد و تسویه حساب در زمان تحویل محصول انجام میشود.

وی با بیان اینکه توسعه کشاورزی قراردادی یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم است، افزود: به ازای هر یک تن گندم تحویلی کشاورزان طرف قرارداد ، مبلغ ۱۵۰ هزار تومان هزینه حمل به انها پرداخت خواهد شد.

حاتمی زاده خاطر نشان کرد: تمامی مراحل کشاورزی قراردادی توسط اپلیکیش جامع کشاورزی قراردادی پشتیبانی، اجرا و عقد قرارداد خواهد شد.

کشت قراردادی با هدف توسعه کشت اقلام استراتژیک کشاورزی اجرا می شود ، این کشت نوعی برنامه تولید در کشاورزی است که بر اساس آن بین کشاورز به عنوان تولید کننده و دولت به عنوان خریدار قراردادی شامل شرایط تولید و بازاریابی خرید محصول منعقد می‌شود و در جریان آن، کشاورزان متقاضی که توان تامین نهاده‌های مورد نیاز را ندارند، بر اساس برنامه اعلام شده به کشت نوع خاصی از محصول که اغلب شامل غلات و دانه‌های روغنی است، می‌پردازند.

بر مبنای این قرارداد، کشاورزان در پایان فصل کشت، محصول برداشت شده خود را به قیمت تضمینی اعلام شده به جهاد کشاورزی تحویل می‌دهند و بعد از کسر هزینه‌های تامین شده از سوی دولت، مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

تثبیت قیمت و بازار تضمینی برای محصولات تولیدی، معرفی فناوری جدید، نظارت بر محصولات و استفاده از مشاوره رایگان فنی در مزرعه، تأمین نهاده‌های تولید مثل بذر، کود و سم و خدمات آموزشی رایگان از جمله مزایای این نوع کشت است.

مجموع اراضی قابل کشت استان یزد ۱۷۰ هزار هکتار است که ۱۱۳ هزار و ۷۶۰ هکتار آن زیرکشت قرار دارد .