کمک به اجرای کشت قراردادی با ارتقای مکانیزاسیون از طریق تشکل ها و تعاونی ها 

پایگاه خبری DA1news: سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ضمن تشکر از برگزارکنندگان گنکره و آرزوی موفقیت در دسترسی به اهداف تعیین شده، بخش کشاورزی را در شرایط کنونی کشور موتور توسعه قلمداد نموده و با تاکید بر همسویی با سیاست های اصولی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح الگوی کشت و کشت قراردادی با اجرای مکانیزاسیون از طریق تشکلها تسریع می یابد و یکی از مهمترین ابزارهای تشویقی برای رسیدن به این هدف است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پات، دکتر غلامرضا هادربادی در پانزدهمین کنگره ملی و نخستین کنگره بین المللی مکانیزاسیون کشاورزی که در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد، افزود: مکانیزاسیون توسط تشکل ها در ایران سابقه زیادی دارد که این تشکل ها در حوزه کشت و صنعت، سهامی زراعی، تعاونی تولید و تعاونی روستایی نقش آفرینی نموده اند.

هادربادی افزود: از ۵۳ سال پیش که اساسنامه تعاونی تولید مصوب گردید یکی از اهداف این تعاونی ها استقرار واحدهای مکانیزاسیون بود و وظیفه تعاونی های تولید، یکپارچه سازی همراه با حفظ مالکیت مبتنی بر نظام بهره برداری است.

خرده مالکی به شرط بهره گیری از نظام بهره برداری از لوازم تحقق در امنیت غذایی است

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی مرکزی ایران تصریح کرد: خرده مالکی به عنوان سوپاپ اطمینان امنیت غذایی و پدافند غیرعامل عمل می کند که اگر با نظام بهره برداری یاد شود به عنوان فرصت است.

وی گفت: تعاونی های تولید بیش از ۳۰ درصد از اراضی کشاورزی و ۶ هزار روستا را تحت پوشش دارند و ۳.۵ میلیون هکتار زیر نظر این تعاونی هاست که بستر مناسبی برای بخش کشاورزی است.

واگذاری تراکتور و کمباین و سایر ادوات کشاورزی در قالب تعاونی ها تعریف شود

هادربادی افزود: از آنجایی که تعاونی ها بهای خدمات مکانیزاسیون را بعد از برداشت محصول از کشاورز اخذ مینمایند لذا نوعی کمک به کشاورزان کم بضاعت بوده و عامل انگیزشی برای اجرای کشت قراردادی و انجام الگوی کشت به حساب می آید. لذا اولویت تشکلها و تعاونی در تخصیص تسهیلات خط تجاری مکانیزاسیون در واقع اولویت دادن به توسعه پایدار بخش کشاورزی است.