تخریب دیوار باغ گیاهشناسی نوشهر در سكوت و تعطیلات اداری نوروز

پایگاه خبری DA1news: باغ گیاهشناسی نوشهر معروف به باغ اکولوژی کشور، با قدمتی حتی بیشتر از باغ گیاهشناسی ملی ایران، که در آثار میراث فرهنگی استان نیز ثبت شده است، در آغاز بهار طبیعت، مورد حمله و تجاوز شهرداری نوشهر قرار گرفت و دیوار شمالی آن به طور کامل تخریب شد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات؛ متاسفانه عوامل سرپرستی شهرداری نوشهر، شب گذشته بدون توجه به موارد قانونی و زیر پا گذاشتن توافقات صورت گرفته با موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و مخالفت‌های قانونی و اداری مدیریت باغ و علی رغم مقاومت آنها، با استفاده از منطق زور، با لدر و سایر ماشین آلات، دست به این عمل غیر قانونی و به دور از شان، زدند.

شایان ذکر است قبلا توافقاتی با شهردار قبلی این شهر صورت گرفته بود که بر اساس آن در قبال انجام کامل فعالیت های عمرانی معین در باغ، از سمت دیوار شمالی باغ عقب نشینی صورت گیرد.

متاسفانه این تخریب زمانی صورت گرفته است که هنور بخش اصلی و قابل توجه تعهدات شهرداری جامه عمل به خود نپوشانده است.

توسل به زور غیرقانونی از سوی شهرداری نوشهر، آنهم در دل شب و در ایام تعطیلات نوروز، برای رسیدن به اهدافی که در گذشته، در آن مورد به توافقاتی نائل شده بودند، بسیار نگران کننده است.

مهم ترین سوالات و ابهاماتی که در این جا مطرح است این است که:

۱- چرا بر اساس توافقات صورت گرفته و فرایند امضاشده عمل نشد، و شهرداری حاضر به انجام این اقدام غیر قانونی، زشت، تشنج زا، قلدرمآبانه، غیر مدبرانه و دور از شان یک مدیر در تراز یک شهر بزرگ و اکوتوریستی، شد؟

۲- اگر به حقانیت و صحت کار خود مطمئن بودند، چرا در این زمان، که کشور در اوج تعطیلات نوروز به سر می برد و مسئولین باغ، چه در نوشهر و چه در تهران، در محل کار خود حضور ندارند و مردم دوستدار محیط زیست هم به دیدوبازدیدهای نوروزی مشغولند، دست به این کار زدند؟

۳- انتظار می رود، اداره میراث فرهنگی نوشهر، که تا یکی دو هفته گذشته به شدت با هرگونه تخریب و حتی فعالیت های عمرانی در باغ گیاهشناسی نوشهر، مخالفت مکتوب نموده بود، به وظیفه ذاتی خود عمل نماید و بدون تحت تاثیر جو قرار گرفتن، بر مواضع اصولی گذشته خود همچنان پا فشاری کند.

۴- از مقامات عالی استان به ویژه شخص استاندار محترم انتظار می رفت، با دخالت مدیریتی به جا و مقتدرانه و حداقل برگزاری یک جلسه هماهنگی مشترک، فی مابین مسئولین ارشد باغ و شهرداری نوشهر، نسبت به حل آبرومندانه و درخور شان مسئولین استان، اقدام می نمود.

در پایان به نظر می رسد برای باغ گیاهشناسی نوشهر راهی جز اطلاع رسانی به مردم نگران باغ، از یک سو، و شکایت و پیگیری قانونی، از سوی دیگر، راهی باقی نمانده باشد. امید است مسئولین ذیربط با همراهی شما مردم طبیعت دوست و حافظ محیط زیست و ذخائر ژنتیکی کشور، بتوانند حقوق حقه باغ گیاهشناسی، که حق مردم است، را از طریق قانونی احقاق نمایند.