آمادگی برای مقابله با عوامل خسارتزای غلات و كلزا در ایام نوروز

پایکاه خبری DA1news: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: مدیریت عوامل خسارتزای غلات و کلزا نیازمند پایش مستمر مزارع، شناخت درست آفات، بیماری های گیاهی وعلف های هرز، انتخاب سم مناسب و توصیه های صحیح به کشاورزان است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان البرز، محمد تاج الدینی معاون بهبود تولیدات گیاهی در جلسه ستاد فنی گیاهپزشکی استان با اشاره به اهمیت مرحله داشت گندم، جو و کلزا و ضرورت پایش این محصولات، ضمن قدردانی از زحمات کارشناسان در پایش عوامل خسارت زا، آفات و بیماری های گیاهی در محصولات زراعی و باغی استان در سال گذشته، میزان سن زدگی غلات را در استان بسیار پایین دانست و بر لزوم آماده باش کارشناسان و مدیران مجموعه تولیدات گیاهی مستقر در ستاد و شهرستان ها در ایام نوروز برای پایش عوامل خسارت زا، آفات و بیماری های گیاهی تأکید کرد.

علیرضا بدری، مدیر حفظ نباتات سازمان نیز ضمن تأکید بر استفاده از روش های ترویجی و آموزشی، تهیه اطلاعیه فنی مناسب، تهیه و ارسال پیامک اطلاع رسانی، تهیه و نصب بنر در محل فروشگاه های عرضه سموم و آفت کش ها، افزود: شناخت درست آفات و بیماری های گیاهی وعلف های هرز، انتخاب سم مناسب و توصیه های صحیح به بهره برداران همراه با استفاده از ادوات مناسب، باعث افزایش کیفیت و عملکرد محصول می شود.

وی در خصوص کنترل علف های هرز با بیان اینکه یک ماه پیش رو، بازه زمانی طلایی کنترل علف های هرز استان می باشد، بر لزوم رعایت طیف و تناوب علف کش ها در مزرعه مربوطه مطابق دستورالعمل ها ی فنی تأکید کرد.

در این جلسه مقرر شد اقدامات لازم در خصوص پایش مزارع، شناسایی دقیق آفات و بیماریهای گیاهی و علف های هرز توسط همکاران، انجام توصیه های لازم در خصوص کنترل آفات پس از شناسایی دقیق عامل زنده خسارتزا، انجام بازدید های دوره ای برای آفات مهم نظیر بید کلم، شته مومی کلزا و سنک بذر خوار کلزا به صورت هفتگی به منظور مدیریت عوامل خسارتزای محصول زراعی کلزا به صورت مستمر صورت پذیرد.

گفتنی است با توجه به اهمیت اخذ شناسه کد محصولات کشاورزی از طریق سامانه سماک در طرح ارتقاء سلامت محصولات، مقرر شد پیگیری لازم جهت ثبت نام بهره برداران مدیریت شهرستان ها به عمل آید. مسئولین فنی کلینیک های گیاهپزشکی استان در محل آدرس اعلامی مستقر و نسبت به ارائه خدمات به بهره برداران اقدام و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به موضوع، نظارت نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *