عملیات مکانیکی جوابگوی استان سمنان نیست/ رویکرد سازه ای با هدف انجام عملیات بیولوژیک تغییر یابد

پایگاه خبری DA1news: برنامه «پرسمان هفته» شبكه سیمای استان سمنان در آخرین برنامه خود که با حضور رئیس بخش تحقیقات آبخیزداری مركز انجام گرفت، به موضوع آبخیزداری پرداخت.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از  روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان، سیدعلی اصغر هاشمی رئیس بخش تحقیقات آبخیزداری این مرکز پاسخگویی فعالیت های تحقیقی و ارائه دهنده راهکارهای علمی در خصوص تحقیقات آبخیزداری در  شبکه­ ی سیمای استان بود.

بر اساس این گزارش  برنامه پرسمان که معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نیز حضور داشت مباحث آبخیزداری استان مورد بحث و مناظره قرار گرفت.

هاشمی عضو هیئت علمی مرکز ضمن تعریف آبخیز از دو منظر ساده و دید مجامع علمی، گفت: اقدامات آبخیزداری از ابتدای خلقت بر اساس تجربه و دانش بومی توسط خود مردم صورت می گرفت که از سیلاب، زمین لغزش، خشکسالی و دیگر مشکلات جلوگیری می کردند و اکنون حدود سی سال است که این عملیات بصورت حرفه ای در ایران انجام می شود.

هاشمی رئیس بخش آبخیزداری مرکز، عملیات آبخیزداری را در 4 گام بصورت مجزا بیان کرد و بر لزوم تغییر رویکرد سازه ای با هدف انجام عملیات بیولوژیک و تأمین معیشت مردم تاکید کرد.

وی با ارائه ی نتایج تحقیقاتی چندین ساله پیرامون مبحث آبخیزداری، راهکار مناسب جهت بهبود این روند را عنوان کرد.

هاشمی در بخشی از سخنان خود گفت: با در نطر گرفتن تحقیقات انجام شده، عملیات مکانیکی انجام شده در آبخیزداری جوابگوی استان سمنان نیست.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، بخش تحقيقات حفاظت خاك و‌آبخيزداري استان سمنان به منظور انجام تحقيقات كاربردي در زمینه شناخت ويژگي هاي حوزه هاي آبخيز استان با هدف ارائه روش های مناسب مدیریت منابع حوزه های آبخیز راه اندازي گرديده است و هم اكنون با داشتن 2 ايستگاه تحقیقاتی پخش سيلاب برآبخوان در سطح استان به فعاليت های پژوهشی می پردازد.

اين بخش تا پایان سال 1400، تعداد 52 طرح تحقيقاتي را اجرا نموده و در حال حاضر دارای 4 طرح تحقيقاتي در دست اجرا مي باشد. علاوه برآن بیش از 160 مقاله علمی در مجامع و کنفرانس های علمی داخل و خارج از کشور و یا مجلات علمی داخلی به چاپ رسانیده است.

 

ویدئو کامل این برنامه را در لینک زیر ببنید:

https://telewebion.com/episode/0xad62384