علی قاسمی: با نگاه بهره‌ور می‌توان رشد اقتصادی را بهبود داد

پایگاه خبری DA1news:  مشاور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: با نگاه بهره‌ور می‌توان رشد اقتصادی را بهبود داده و ضمن کاهش تورم، هزینه خانوار را کاهش داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، علی قاسمی، شامگاه یکشنبه دهم دیماه در مراسم گرامیداشت روز بصیرت که در مسجد الجواد(ع) شهر محلات برگزار شد، اظهار کرد: مشارکت گسترده مردم در ۹ دی، به غائله‌ای که حدود ۸ ماه کشور را درگیر کرده بود، پایان داد و این حضور باید گرامی داشته شود.

مشاور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی، اقتصاد را دغدغه اصلی مردم دانست و گفت: سیاست کلان اقتصادی، پولی و بانکی باید توسط مسئولین تنظیم، مدیریت و بهینه‌سازی شود اما در اقتصاد خانوار، همه مردم نقش پررنگی دارند. اقتصاد خانوار به معنی انتخاب خوب، اولویت‌بندی، برنامه‌ریزی و هزینه کرد درست است.

وی تورم را مشکل اصلی اقتصاد دانست و اظهار کرد: در محاسبه تورم ۳۸۶ کالا در ۱۲ سبد وزن‌دهی می‌شود. در این وزن‌دهی، مسکن با ۳۷ درصد، غذا با ۲۶ درصد و حمل و نقل و درمان، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. در نهایت حدود ۸۲ درصد تورم کشور در این ۴ حوزه قرار می‌گیرد. بخشی از مشکل تورم با برنامه‌ریزی دولت و بخشی دیگر با مدیریت خانواده‌ها باید برطرف شود.

قاسمی یکی از دلایل تورم را بهره‌وری ضعیف در کشور دانست و افزود: حدود ۳۵ درصد رشد اقتصاد ایران به بهره‌وری وابسته است. این بهره‌وری، دامنه‌های مختلفی همچون خودرو، جاده، سوخت و … را شامل می‌شود. غذا نیز یکی از مولفه‌هایی است که در بهره‌وری تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: در زمینه غذا بانوان می‌توانند نقش موثری داشته باشند. طبق محاسبات انجام شده ایرانیان در روز بین ۲۰۰ الی ۳۰۰ دانه برنج را هدر می‌دهند. با مصرف درست می‌توان نقش موثری در خودکفایی برنج ایفا کرد. برای رشد اقتصادی و برداشتن گام موثر در این راه، باید نگاه دولت به بهره‌وری نیز بیشتر باشد.

مشاور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی، بهره‌وری در آموزش را نیز کم دانست و با اشاره به لزوم بهره‌وری در ساخت و ساز مسکن گفت: ملک و مسکن ۸۰ درصد اموال ایرانی‌ها را شامل می‌شود و مردم علاقمند به افزایش تورم در این زمینه هستند. یکی از نگاه‌های بهره‌ور این است که سرمایه‌ها در یک حوزه قفل نشود چرا که این مسئله، خود تورم‌زا است.

وی اظهار کرد: یکی از شاخصه‌هایی که می‌توان روی آن کار کرد، دریافت سود معقول از کالاهاست که به بیان کارشناسان موجب کاهش بین ۸ تا ۱۰ درصدی تورم می‌شود. دولت نیز باید با انضباط مالی، اصلاح ناترازی بانک‌ها و … در کاهش تورم کمک کند.

وی ادامه داد: هرجا مردم با شناخت و بصیرت وارد شوند، نگاه تحولی اتفاق خواهد افتاد. نقش مردم در اقتصاد پررنگ بوده و ظرفیت اقتصادی ما خوب است و در برخی موارد آموزش نیز لازم است. در برخی کشورها، به آموزش یارانه تعلق می‌گیرد.

قاسمی افزود: با استفاده از ویژگی‌های مثبت اقتصاد از قبیل کارگر و سوخت ارزان و رفع حس فقر و محرومیت در مردم، می‌توان وضعیت اقتصاد را بهبود داد. باید در روستاها نیز نگاه اصلاحی داشت. پیش از این، بسیاری از نهاده‌های مورد نیاز در روستا تولید می شد و در زمینه تولید خودکفایی وجود داشت، اما اکنون نگاه‌ها تغییر کرده است. اگر بخش خصوصی نیز فعال‌تر شود، کارهای بسیاری می‌توان انجام داد.

وی با اشاره به نقش پررنگ مردم در اقتصاد، تصریح کرد: بهبود وضعیت اقتصادی به همراه بهبود معیشت می‌تواند با افزایش مشارکت مردم، به بهبود وضعیت سیاسی نیز کمک کند.

منبع: ایسنا