مبارزه با كرم خراط گردو به سادگی امكان پذیر است

پایگاه خبری Da1news: مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات گفت: مبارزه با کرم خراط گردو تلفیقی است و چندین راهکار دارد و به ظاهر سخت ولی به سادگی امکان‌پذیر است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزیDa1news، اکبر آهنگران در خصوص کرم خراط گردو بیان کرد: آفت کرم خراط یا پروانه فری مهم‌ترین آفت درختان گردو است که حشره بالغ آن پس از جفت‌گیری روی سرشاخه‌های درخت گردو تخم‌گذاری می‌کند و لارو آفت پس‌ازاینکه از تخم خارج می‌شود وارد سرشاخه شده و تغذیه می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه لارو این آفت وارد شاخه می‌شود، دسترسی به آن آسان نیست و کنترل شیمیایی آن نیز امکان‌پذیر نیست و هیچ آفت کشی را برای کنترل آن نمی‌توان توصیه کرد. برای مدیریت آن لازم است روش‌های مختلف مدیریتی را در قالب مدیریت تلفیقی آفت استفاده کرد و اگر کشاورزان این راهکارها را انجام دهند مشکلی در باغ آن‌ها ایجاد نخواهد شد.

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات افزود: این آفت به‌عنوان یک آفت چوب‌خوار، بیشتر به‌طرف درختانی جلب شده و خسارت می‌زند که به دلیل عدم رسیدگی، آبیاری و تغذیه مناسب، ضعیف شده‌اند. درختی که ضعیف شده است جریان شیره نباتی در آن فوق‌العاده کاهش پیدا می‌کند و آفت می‌تواند در داخل شاخه و تنه درخت حرکت و تغذیه کند. اما اگر درخت قوی باشد و تغذیه و آبیاری خوبی داشته باشد جریان شیره نباتی داخل گیاه به‌اندازه‌ای زیاد است که این آفت نمی‌تواند دوام آورد. معمولاً زمانی که حشره ماده می‌خواهد تخم‌گذاری کند درختانی را انتخاب می‌کند که ضعیف باشند.

آهنگران در ادامه در مورد کنترل آفت کرم خراط گردو بیان کرد: مهم‌ترین راهکار در مدیریت این آفت رعایت اصول به باغی شامل آبیاری، تغذیه مناسب و هرس اصولی درختان است. تنظیم دور آبیاری و تأمین نیاز آبی درخت، تغذیه مناسب و همچنین هرس شاخه‌های آلوده و خشک و از بین بردن آن‌ها ضروری است و باید انجام شود.

وی بابیان اینکه برای ردیابی و نیز کنترل این آفت از فرمون‌های جنسی (جلب‌کننده‌های جنسی) نیز استفاده می‌شود، اضافه کرد: استفاده از تله‌های فرمونی برای ردیابی و نیز شکار انبوه آفت می‌تواند استفاده شود. همچنین با کاربرد فرمون‌های اخلال در جفت‌گیری در باغات، می‌توان در جفت‌یابی آفت اختلال ایجاد کرد که منجر به مدیریت مطلوب آن خواهد شد.

آهنگران با اشاره به استفاده از سیم مفتول مسی با حرکت در دالان لاروها، گفت: زمانی که لارو داخل شاخه تغذیه می‌کنند، کانالی داخل شاخه ایجاد می‌شود که توصیه می‌شود در سوراخ ورودی آفت که معمولاً شیره گیاهی و مقداری پوشال و فضولات آفت از آن‌محل بیرون ریخته، سیم مفتولی وارد کنند تا این سیم مفتولی به لارو برخورد کرده و آن‌ها را از بین ببرد. یا درروشی دیگر می‌توان در داخل سوراخ به‌جای استفاده از سیم مفتولی از خمیر سموم توصیه‌شده که در بازار موجود است، استفاده کرد.

وی بیان کرد: متأسفانه در بسیاری از مناطقی که گردو کاری داریم باغداران آب آبیاری کافی در دسترس ندارد و این باعث می‌شود دور آبیاری زیاد شود و آب کمی به گیاه برسد که باعث ضعف درخت می‌شود. همچنین تغذیه مناسب بر اساس نیاز گیاه انجام نمی‌شود و برخی تصور می‌کنند گردو نیاز به تغذیه ندارد درحالی‌که درخت گردو نیز هرسال نیاز دارد تغذیه مناسبی داشته باشد تا علاوه بر باردهی مناسب، جلب‌کننده چنین آفتی نشود.

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات تأکید کرد: تمام موارد ذکرشده به‌صورت دستورالعمل تهیه و تدوین‌شده و در سایت سازمان حفظ نباتات کشور بارگذاری شده است. توصیه می‌شود بهره‌برداران به آن مراجعه کنند.

کرم خراط آفت بومی ایران است

آهنگران بابیان اینکه این آفات جزء آفات بومی گردو در ایران است، ادامه داد: ازنظر نقشه گسترش، در هرجایی که گردو کاری باشد این آفت وجود دارد و لذا مدیریت آن در باغ بسیار اهمیت دارد تا خسارتی به محصول وارد نکند.

وی افزود: کنترل این آفت بر عهده کشاورزان است و کارشناسان حفظ نباتات در بخش دولتی و خصوصی (کلینیک‌های گیاه‌پزشکی) ضمن نظارت بر عرصه، توصیه‌های لازم را به کشاورزان ارائه داده و کارگاه‌های آموزشی را برای آشنایی باغداران برگزار می‌کنند.

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات بیان کرد: با توجه به اهمیت این آفت و به‌منظور آشنایی بیشتر باغداران با روش‌های مدیریت تلفیقی آفت، در سال جاری در استان‌ها و مناطقی که گردو کاری داریم، پایلوت‌های الگویی مدیریت تلفیقی کرم خراط گردو تعریف کرده‌ایم و این پایلوت باغی است که همکاران ما با مشارکت خود باغدار، روش‌های مدیریت تلفیقی آفت را انجام می‌دهند و درنهایت این باغ به‌عنوان الگو و محلی برای آموزش سایر کشاورزان منطقه محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *