طرح های نیمه تمام کشاورزی لرستان نیازمند تامین اعتبار هستند

پایگاه خبری اخبار روزانه کشاورزی: رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ۱۷۰ طرح با پیشرفت بالای ۷۰ درصد در بخش کشاورزی استان وجود دارد که سرمایه بلاتکلیف محسوب می شوند و تکمیل آنها نیازمند نگاه ویژه مسوولان ملی و استانی است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از ایرنا، “سید عماد شاهرخی” روز چهارشنبه در جشنواره گردو در منطقه گردشگری “کهمان” سلسله افزود: در حالی طرح های نیمه تمام نیازمند تامین اعتبار هستند که بر اساس قانون، ۱۵ درصد منابع بانکی باید در اختیار بخش کشاورزی قرار بگیرد اما هفت درصد هم از این میزان پرداخت نمی شود.

وی همچنین با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر کاشت یک میلیارد درخت در کشور و سهم ۳۰ میلیونی لرستان از این تعداد اظهار کرد: بخش کشاورزی باید با برنامه ریزی دقیق و علمی، پیشران مهم اقتصادی استان باشد که شهرستان سلسله نیز با توجه به باغات گردو، ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری کشاورزی را دارد.

شاهرخی گفت: چهار و نیم میلیون بهره‌بردار در بخش کشاورزی کشور اشتغال دارند و نزدیک به ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی، ۲۰ درصد اشتغال و بیش از ۲۰ درصد صادرات ایران به این بخش اختصاص دارد بنابراین باید به سمت توسعه صادرات محور گام برداریم و زنجیره های ارزش را ایجاد و برندسازی کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: امسال تولید گندم از ۳۰۰ تن در سال گذشته به ۵۰۰ تن رسید و رکورد تولید و ذخیره گندم در سیلوها از بعد انقلاب اسلامی شکسته شد.

شاهرخی همچنین با اشاره به شروع نهضت یکپارچه سازی اراضی در استان عنوان کرد: دولت سیزدهم مبنای توسعه صادرات را با شناسنامه دار کردن باغات آغاز کرده است که با اجرای این طرح، باغات با کمترین هزینه کد صادراتی دریافت می کنند و بهره وری و تولید صادرات محور در محصولات باغی محقق می شود.

سطح زیرکشت کل باغات شهرستان سلسله سه هزار و ۳۵۵ هکتار و ۲ هزار و ۲۲۴ هکتار از این مجموع باغات گردو است که ۲۸۰ هکتار آن به تنهایی در منطقه کهمان قرار دارد به نحوی که این شهرستان قطب گردوی استان است و محصول آن در کل کشور طرفداران خود را دارد.

میانگین تولید محصول گردو در یک هکتار باغ گردو تا پیش از این، ۱.۶ تا ۱.۷ تن بوده که به برکت اقدامات خوب بخش ترویج و آموزش های این بخش، اکنون به ۲.۵ تن رسیده است.