کوددهی هوشمند چیست؟/ مزایای روش کوددهی هوشمند

پایگاه خبری Da1news: در دهه اخیر صنعت کشاورزی به دلیل ازدیاد فشار بر سیستم غذایی جهانی و ازدیاد جمعیت تصمیم بر این گرفته است که از تکنولوژی جدید و هوشمند در کارهای مرتبط با کشاورزی استفاده کند.

ترکیبی از از فناوری بیوتکنولوژی و نانو می‌تواند این پتانسیل را داشته باشد که انقلابی در صنعت کشاورزی ایجاد کرده و راه حل هایی برای مشکلات کشاورزی ارائه دهد.

امروزه به دلیل کاهش اثرات منفی بر محیط ناشی از کودهای شیمیایی استفاده از فناوری های مدرن در سیستم کشاورزی و کود دهی ضروری است. یکی از راه های بهبود کشاورزی در صورت افزایش جمعیت و افزایش تقاضای غذا و علوفه بهبود استراتژی کوددهی گیاهان می باشد و در این مطلب میخواهیم در مورد کوددهی هوشمند صحبت کنیم.

سیستم کوددهی هوشمند را می توان تزریق مستقیم کود یا سایر فرآورده‌های محلول در آب به سیستم آبیاری برای تعیین مقدار دقیق کود مورد نیاز تعریف کرد که این کود برای درمان کردن کمبودهای مواد مغذی در محصول تزریق می شود.این تکنیک یک تکنیک کشاورزی برای طولانی مدت است که در سالهای اخیر از محبوبیت روز افزونی برخوردار شده است.

کوددهی هوشمند چیست؟
کود ها معمولاًموادی هستند که دارای نیتروژن و فسفر هستند که این دو ماده برای تغذیه گیاه بسیار مهم است و استفاده از این ماده در زمین های کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که شما باید میزان کود و شکل صحیح کود دهی به گیاهان خود را بدانید تا بتوانید آنها را به نحوه درستی تغذیه کنید. کودها برای جبران کمبود مقادیر مواد مغذی خاک به خاک اضافه می شوند.

کود هوشمند به شما این امکان را می دهد که سرعت، زمان و مدت زمان انتشار مواد مغذی خود را به محصول کنترل کنید.

در روش کوددهی هوشمند مشکلات جذب مواد مغذی توسط گیاهان و محصولات بهتر شده و دیگر همچون روش سنتی نیاز نیست که شما بر اساس نوع خاک و کود دهی انجام دهید.

لازم به ذکر است که در کوددهی هوشمند نیتروژن و فسفر اضافی در خاک نمی‌ماند که موجب آلودگی مزارع شما شود.

مزایای روش کوددهی هوشمند
کوددهی هوشمند می تواند باعث افزایش عملکرد مزرعه شود و همچنین کشاورز در هر هکتار هزینه کمتری پرداخت می کند در نتیجه درآمد کشاورزان افزایش پیدا میکند و دولت می تواند در واردات برخی از محصولات صرفه جویی کند این کودها در مقایسه با کود های قدیمی کرد با محیط زیست سازگارترند و یک موقعیت مناسب برای کشاورزان است.

دسته بندی کودهای هوشمند
کودهای هوشمند شامل سه دسته تقسیم بندی هستند که شامل کودهای نانو، کودهایی با فرمولاسیون زیستی و کودهای دارای مواد مرکب می شوند.

نانو کود
نانوذرات در برخی موارد شامل موارد میکرو مواد مغذی می شوند و می توانند اندازهای در حد ۲۰۰ تا ۵۰۰ نانومتر داشته باشند که از سه طریق فیزیکی شیمیایی و زیستی سنتز می شوند.

روش زیستی را سنتز زیر یا شیمی سبز می نامند و روش فیزیکی را top down می گویند و همچنین روش شیمیایی را نیز bottom up می‌گویند.

امروزه این نانوذرات به روش شیمیایی ساخته می شوند و اندازه آن ها میتوانند در آزاد سازی مواد مغذی بسیار فوق العاده عمل کند اما نانوذراتی که به روش فیزیکی ساخته می شوند اندازه بسیار بزرگی دارند که به اندازه نانو ذرات ساخته شده به روش شیمیایی کاربرد ندارند.

هزینه ساخت نانو ذرات فیزیکی بسیار پایین تر بوده اما نانوذرات شیمیایی کاربرد بیشتری دارند و همچنین نانوذرات شیمیایی امکان ضرر به دلیل ماهیت شیمیایی دارد اما لازم به ذکر است که امروزه کود پهایی که به روش زیستی و با استفاده از شیمی سبز ساخته می شوند بسیار بیشتر مورد توجه هستند.

کودهای نانو زیستی
در روش نانو زیستی از کوددهی هوشمند با استفاده از گیاهان قارچها باکتریها و جلبکها و همچنین مخمرها نانوذرات ای را تولید می کنند که هم اندازه مناسبی داشته باشند و هم بتوانند سمیت آنها را کنترل کرده و مواد زائد کمتری داشته باشند.

نانو کود ها شامل سه دسته نانوذرات کود ای و نانو ذرات پوششی و نانوذرات افزودنی هستند.

نانو ذرات افزودنی ذراتی هستند که می‌توانند مواد مکملی برای نانوذرات داشته باشند و قابلیت ذخیره آب را در خود دارند.

نانو ذرات پوششی را زمانی تولید می کنند که بتوانند در موقعیت های متفاوت در خاک و در کنار گیاه مواد مغذی را آزاد کنند. خصوصیاتی همچون دما افزایش میزان نمک و خواص مکانیکی و یا ph خاک می توانند بر این نانوذرات تاثیر داشته باشند و همچنین موجب آزادسازی مواد مغذی شود.

کودهای حاوی مواد مرکب
کود های دیگری نیز وجود دارد که حاوی مواد مرکب یا پوشش دار نامیده می شوند این کودها معمولا با تجزیه ضایعات گیاهی و غذایی و بازیافت مواد آلی تهیه می‌شوند و غنی از مواد مغذی گیاهی و موجوداتی مثل کرم ها و میسیلیوم قارچی است.

این کودها از مواد ارگانیک و غیر ارگانیک برای پوشش کوتاه استفاده می کنند این نوع کودها نیز به دو نوع فیزیکی و شیمیایی آزاد می شوند. پلیمرها یکی از انواع کودهای فیزیکی آزاد شده مرکب هستند و برای حفاظت از مواد غذایی حلال در آب استفاده می شود.

کودهایی با فرمولاسیون زیستی نیز وجود دارند که از میکروارگانیسم فعال یا غیرفعال استفاده می‌کنند تا سبب افزایش تعداد گیاهان و رشد آن ها و همچنین افزایش میزان تغذیه آن ها و مهمتر از همه محافظت گیاهان در برابر انواع آفات و بیماریها شوند. بنابراین یکی از روش های مناسب برای کوددهی هوشمند به حساب می آید.

مقایسه کوددهی هوشمند و کوددهی سنتی
نانو کودها و سیستم کوددهی هوشمند را اگر با کوددهی سنتی مقایسه کنیم کوددهی هوشمند بسیار موفق تر عمل می‌کند اما طی مطالعاتی که بر روی سیستم کوددهی هوشمند انجام شده است کودهای نانو میتوانند ضررهایی نیز بر کشاورزی ما داشته باشد.

برای مثال آزاد شدن بیش از اندازه مواد مغذی میتوانند در جوانه زنی بذر و رشد محصولات و همچنین بافت گیاهان تاثیرات نامناسب و منفی داشته باشد.

همچنین نانو کودها شامل موادی مانند زینک و آهن و منگنز و مس و سیلیکون میباشند.

منبع : https://khobregancorc.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *