آموزش و روش محلول پاشی(تغذیه برگی) به گیاهان گلخانه ای

پایگاه خبری Da1news: چرا تغذیه برگی بهترین راه برای حفظ سلامت گیاهان است؟

به گزارش اخبار کشاورزی پایگاه خبری Da1news، مهندس محسن بنائی در باره آموزش و روش محلول پاشی(تغذیه برگی) به گیاهان گلخانه ای گفت:  تاریخچه تغذیه برگی به سال 1844 برمی گردد و به یکی از محبوب ترین روش های تغذیه گیاهان تبدیل شده است. این به پرورش دهندگان اجازه می دهد تا مواد مغذی و مواد معدنی ضروری را به گیاهان ارائه دهند که به رشد قوی و سالم گیاه کمک می کند.

به جای استفاده صرف از خوراک گیاهان جذب شده در خاک، تغذیه برگی روی برگ های گیاه متمرکز می شود: شاخ و برگ آن، از این رو نام آن. این کار با استفاده از یک سمپاش و خوراک مایع رقیق شده مناسب انجام می شود. شاخ و برگ گیاه با این اسپری غنی از مواد مغذی غبارآلود می شود، سپس گیاه به طور مستقیم از طریق برگ های خود جذب می کند.

این روش کوددهی دقیق در ابتدا در بخش کشاورزی باغبانی استفاده می شد. در واقع، مزایای زیادی نسبت به رژیم های سنتی تغذیه مبتنی بر خاک دارد. مدتی است که علاقه به تغذیه برگی در دنیای گیاهان آپارتمانی و باغبانی در حال افزایش است، بنابراین فکر کردم که دقیقاً به مزایای این مفهوم نسبتاً جدید کود دهی برای گیاهان خود نگاه کنیم.

عناصر ضروری گیاهی
قبل از اینکه به مقاله‌های «خوراک برگی چیست» و «چگونه» بپردازیم، اجازه دهید ابتدا به این موضوع بپردازیم که چرا به افزودن مواد مغذی اضافی برای حفظ گیاهان خود در بهترین حالت خود نیاز داریم.

همه ما می دانیم که گیاهان برای رشد قوی و سالم به مواد مغذی و همچنین هوا و آب نیاز دارند. در واقع، ممکن است برخی از شما متعجب شوید که بدانید در مجموع 16 عنصر برای رشد قوی و سالم گیاهان مورد نیاز است. من در زیر فهرستی از این عناصر گیاهی ضروری را به همراه هر نمادی که در جدول تناوبی عناصر نشان می دهند تهیه کرده ام. اینها نمادهایی هستند که تقریباً روی هر بسته کود خواهید دید.

کربن (C)
هیدروژن (H)
اکسیژن (O)
نیتروژن (N)
فسفر (P)
پتاسیم (K)
کلسیم (Ca)
منیزیم (Mg)
گوگرد (S)
آهن (آهن)
روی (روی)
مولیبدن (Mo)
بور (B)
مس (مس)
منگنز (Mn)
کلر (Cl)
از همه این عناصر ذکر شده در بالا، کربن، هیدروژن و اکسیژن همه برای رشد گیاه ضروری هستند، اما برخلاف 13 مورد دیگر، مواد مغذی گیاه در نظر گرفته نمی شوند.

برخی از مواد مغذی مورد نیاز گیاهان به مقدار زیاد است و اینها به عنوان درشت مغذی شناخته می شوند. اینها عبارتند از نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و گوگرد.

شما سه ماده مغذی (اولیه) مهم را می شناسید: نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K). همه کودهایی که خریداری می کنید دارای مقادیر N، P، K هستند که معمولاً به صورت سه عدد با خط تیره در بین آنها ذکر می شود. مقادیر N، P، K همیشه در این قالب فهرست می شوند. به تصویر زیر نگاهی بیندازید و خواهید دید که مقدار N، P، K 10-10-10 دارد. این به عنوان یک کود متعادل شناخته می شود.

چرا باید گیاهان خود را بارور کنیم؟
خوب، همانطور که یک گیاه مراحل رشد خود را طی می کند، مواد مغذی را از خاک استخراج و جذب می کند. گیاهان در فضای باز دارای بسیاری از مواد مغذی طبیعی طبیعی مانند هوموس، کمپوست به خوبی پوسیده و کود هستند. آنها همچنین از بقایای حیوانات تجزیه شده، کپک برگ، میکروارگانیسم ها و غیره استخراج می کنند.

گیاهانی که در گلدان رشد می کنند هیچ یک از این مواد مغذی آلی طبیعی را ندارند. کودهای آهسته رهش اغلب به محیط های گلدان و کمپوست ها اضافه می شوند و به مدت چند ماه تغذیه متعادلی برای گیاه می دهند. با گذشت زمان، گیاه شما رشد می کند و مواد مغذی لازم را از خاک گلدان استخراج می کند. در برخی موارد، این مواد مغذی باید جایگزین شوند، جایی که غذاهای گیاهی یا کودها وارد می شوند.

نکته مهم در مورد غذاهای گیاهی این است که می توانید مواد مغذی خاصی را بر اساس مرحله رشد گیاه و خود گیاه اضافه کنید. به عنوان مثال، یک گیاه شاخ و برگ سبز گوشتی به پتاسیم (K) کمتری نسبت به یک گیاه میوه دار، اما نیتروژن (N) بیشتری نیاز دارد که به رشد سبز سالم کمک می کند.

همه گیاهان در فصل رشد خود از تغذیه سود می برند – نه فقط گیاهانی که در گلدان رشد می کنند.

کشاورزان در ابتدا از کود برای تضمین محصولات با عملکرد بالا، به ویژه در میوه ها و سبزیجات استفاده می کردند. بسیاری از کشاورزان همچنین محصولات کود سبز را که به عنوان یک بهبود دهنده طبیعی خاک عمل می کند، در اطراف محصولات استاندارد خود جایگزین می کنند. کودهای سبز فواید زیادی دارند، ساختار خاک را بهبود می بخشند، مواد مغذی مصرف شده را دوباره پر می کنند، حشرات مفید را جذب می کنند و حاصلخیزی خاک را بهبود می بخشند.

اهمیت نیتروژن (N)
نیتروژن عنصری است که در بیشترین مقدار مورد نیاز است. این ترکیبی از اسیدهای نوکلئیک، پروتئین ها، هورمون ها است. و جزء اصلی کلروفیل است. دومی ترکیبی است که گیاهان برای تبدیل انرژی نور خورشید به قندهای قابل استفاده از آب و دی اکسید کربن استفاده می کنند. این به عنوان فتوسنتز شناخته می شود.

گیاهان سالم اغلب حاوی 3 تا 4 درصد نیتروژن در بافت های بالای زمین خود هستند. علاوه بر این، نیتروژن یک ماده مغذی اساسی مورد نیاز در تمام اشکال زندگی است. گیاهان با مقادیر کافی نیتروژن سرعت رشد سریع و مقادیر زیادی شاخ و برگ سبز آبدار را نشان می دهند.

اهمیت فسفر (P)
فسفر برای رشد جوانه ضروری است
آیا می دانستید که 3/4 فسفر مصرفی در چرخه زندگی گیاه در ربع اول زندگی آن خواهد بود؟ بیشترین غلظت فسفر را در قسمت های در حال رشد گیاه مانند ریشه ها، شاخه های رشد و بافت های آوندی خواهید یافت. این عنصر ضروری دیگری است که برای تقسیم سلولی استفاده می‌شود و جوانه‌ها، میوه‌ها و گل‌ها را به شکل‌گیری، رشد و رسیدن تشویق می‌کند.

اهمیت پتاسیم (K)
پتاسیم برای گیاهان سالم
پتاسیم یکی دیگر از مواد مغذی ضروری برای رشد صحیح گیاه است. پتاسیم کافی از رشد نرم و آسیب پذیر گیاه جلوگیری می کند و گیاهان را در برابر زمستان مقاوم تر می کند و مقاومت بیشتری به بیماری ها و نماتدها دارد.

همچنین در انتقال آب و مواد مغذی گیاه نقش دارد. پتاسیم به متابولیسم کمک می کند، به کیفیت و رشد فیبر گیاهی کمک می کند و به سنتز پروتئین و نشاسته ضروری کمک می کند. پتاسیم بسیار کم در خاک می تواند باعث از دست دادن آب بیش از حد گیاهان شود و در نتیجه گیاهان خشک و پژمرده شوند.

نحوه عملکرد تغذیه برگی
اکنون که اصول اولیه مواد مغذی گیاه را پوشش دادیم، اجازه دهید در مورد نحوه عملکرد تغذیه برگی دقیقاً صحبت کنیم.

اساساً از این روش بیشتر در تولید میوه و سبزیجات استفاده می شود که در آن کودهای محلول در آب مستقیماً روی برگ ها پاشیده می شوند. راندمان جذب عناصر غذایی با استفاده از این روش 9-8 برابر بیشتر از روش سنتی است که در آن مواد غذایی مستقیماً به خاک اعمال می شود.

بسیاری از مردم بر این باورند که تغذیه برگی باعث تولید محصول بیشتر و کیفیت بهتر میوه می شود. این روش به مواد مغذی اجازه می دهد تا به کوتیکول خارجی برگ نفوذ کنند. سپس از طریق جذب مستقیم برگ و ساقه وارد سیستم آوندی گیاه می شود. در این مرحله، جذب مواد مغذی توسط سلول های گیاهی مشابه جذب از طریق ریشه گیاه است.

با این اوصاف، جای مدیریت خوب خاک را نمی گیرد، به خصوص زمانی که صحبت از استفاده از بهبود دهنده های ارگانیک خاک می شود. اینها شامل کمپوست باغی، کپک برگ و هوموس است. همه اینها غنی از مواد مغذی هستند، به راحتی در دسترس هستند، و برای هر باغبانی اعم از علاقه‌مند و حرفه‌ای، قیمتی ندارند.

فواید تغذیه با محلول پاشی
تغذیه برگی به ویژه در مراحل رشد خاص مفید است. به یاد داشته باشید که گیاهان در مراحل مختلف چرخه زندگی خود به مقادیر متفاوتی از مواد مغذی نیاز دارند. محلول پاشی مواد مغذی ضروری در این مراحل می تواند رشد کلی گیاه، عملکرد و کیفیت محصول را بهبود بخشد.

شرایط محیطی متنوع با محدود کردن جذب مواد مغذی ریشه باعث بسیاری از بیماری‌های گیاهی می‌شود. علاوه بر این، سیل، خشکسالی، حضور آفات، مقدار pH اشتباه، بیماری ریشه، مواد مغذی نامتعادل خاک همگی می توانند بر جذب عناصر غذایی ریشه تأثیر بگذارند. تغذیه برگی در این شرایط متحد قدرتمندی است.

مراقب علائم کمبود مواد مغذی باشید تا بتوانید سریعاً با اسپری خوراک برگی مناسب آنها را اصلاح کنید. گیاهانی که به این روش درمان می‌شوند، به سرعت پاسخ می‌دهند و به شما زمان می‌دهند تا با درمان‌های ضروری خاک مقابله کنید. خاک ها همچنین می توانند کمبود آهن و روی داشته باشند که تغذیه با محلول پاشی آن را اصلاح می کند.

البته همه ما باید هزینه کود را در نظر بگیریم. در تغذیه برگی از مقادیر بسیار کمی کود استفاده می شود، بنابراین یک جایگزین کم هزینه برای غذاهای سنتی گیاهی است.

مضرات تغذیه برگی
گیاهان مسن یا آنهایی که در شرایط استرس (مانند خشکسالی و گرمای شدید یا سرما) هستند، کوتیکول برگ ضخیم تری دارند. به یاد داشته باشید که در تغذیه برگی، مواد غذایی از طریق برگ ها جذب می شوند. در نتیجه، این گیاهان نمی توانند مواد مغذی را به خوبی جذب کنند.
فقط یک ترکیب مواد مغذی محلول می تواند توسط برگ های گیاه جذب شود. برخی از کودها واقعاً به اندازه کافی برای استفاده در شرایط تغذیه برگی، به ویژه در آب سرد، محلول نیستند. مشکلاتی مانند سمیت نوری و سوختگی برگ می تواند مشکل ساز باشد.
سطح pH خوراک شما همچنین می تواند بر حلالیت مواد مغذی و همچنین نحوه واکنش مواد مغذی با سایر اجزای آب تأثیر بگذارد. به عنوان یک قاعده کلی، خوراک با مقدار pH کمی اسیدی باعث بهبود نفوذ مواد مغذی از طریق سطح برگ می شود.
سمپاشی گیاهان باعث افزایش رطوبت می شود، که زمانی که گیاهان در مرحله رشد رویشی هستند خوب است. با این حال، می تواند در زمان گلدهی که رطوبت از قبل بسیار زیاد است، مشکل ایجاد کند.

سمیت نوری
این می تواند یک مشکل باشد و به دلیل غلظت بالای مواد مغذی و نمک بر روی کوتیکول برگ پس از تبخیر آب ایجاد می شود. همیشه محلول خوراک برگی خود را کمی رقیق کنید تا از مشکلات سوختگی برگ جلوگیری کنید.

چه زمانی به گیاهان خود غذا دهید
ما به مراحل مختلف رشد یک گیاه اشاره کرده ایم و اهمیت کلی هر یک از مواد مغذی اولیه را فهرست کرده ایم. تغذیه برگی به ویژه در مرحله رشد رویشی و مرحله تولید جوانه/شکوفه مفید است. فقط وقتی گیاهان شما شکوفا شدند به این روش تغذیه نکنید، زیرا می تواند باعث کپک زدن جوانه و قهوه ای شدن مادگی شود. خوشایند نیست

در طول فصل رشد، کاملاً اشکالی ندارد که هفته‌ای یک‌بار به گیاهان خود غذا دهید تا اطمینان حاصل شود که مخلوط کود خود را به خوبی رقیق کرده‌اید. همانطور که گفته شد، برای شروع بهتر است آن را بیش از حد رقیق کنید.

چه زمانی از روز برای تغذیه خوب است؟
یک دوره صبح زود یا اواخر عصر که روزنه های برگ باز هستند را انتخاب کنید. سعی کنید تا جایی که ممکن است زمان بیشتری را برای جذب اسپری کود گیاهتان قبل از روشنایی روز بگذارید. هنگام سمپاشی گیاهان داخل خانه، همیشه نیم ساعت پس از خاموش شدن چراغ به آنها فرصت دهید تا آرام شوند و روزنه هایشان باز شود. آنها را زیر نورهای مصنوعی اسپری نکنید، زیرا مایع به عنوان یک عدسی عمل می کند و باعث سوختگی برگ می شود.

زمانی که دماهای بالای 80 درجه فارنهایت / 27 درجه سانتی گراد است، تغذیه با محلول را توصیه نمی کنم. گیاهان شما روزنه های خود را برای مقابله با گرمای شدید، آزاد کردن آب، گازها و غیره باز و بسته می کنند و این می تواند مشکلات غیر ضروری ایجاد کند.

حجم اسپری
قبل از سرمایه گذاری به سمپاش های مناسب نگاه کنید. شما واقعاً به یکی با سر اسپری خوب نیاز دارید، زیرا باید قطرات کود را کوچک نگه دارید. قطرات کوچکتر سطح شاخ و برگ بزرگتری را می پوشانند و کارایی تغذیه برگی را افزایش می دهند. ارزش تحقیق در مورد بطری های اسپری تمام زاویه را دارد، زیرا انعطاف پذیری آنها بسیار مفید است.

حجم اسپری شما باید به اندازه کافی گیاهان شما را بپوشاند، اما نگذارد آنها چکه کنند. تمام برگ ها و ساقه ها را با اسپری ملایم بپوشانید. خوراک بیش از حد تمام می شود و هیچ فایده ای ندارد.

 

ویدئو آموزش محلول پاشی توسط مهندس محسن بنائی را در کانال آپارات DA1news.com ببینید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *