کشتزارهای ورامین در برابر عوامل خسارت‌زا مراقبت می‌شود

پایگاه خبری Da1news: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین گفت: عملیات مراقبت و کنترل عوامل خسارت‌زای مزارع گندم، جو و کلزای شهرستان ورامین با هدف دست‌یابی به محصول با کیفیت آغاز شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی هاتف ممیزی اظهار داشت: در سال زراعی جاری ۲۵ هزار و ۲۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ورامین زیر کشت سه محصول مهم و استراتژیک گندم، جو و کلزا رفته که از این میزان، ۱۳ هزار هکتار مربوط به گندم، ۱۲ هزار هکتار جو و ۲۷۰ هکتار زیر کشت گیاه روغنی کلزا رفته است.

وی افزود: طرح مراقبت و کنترل عوامل خسارت‌زا در ۲ بخش مبارزه به علف‌های هرز و سن مادری صورت می‌گیرد که این طرح از هفته آخر اسفدماه سال گذشته آغاز شده و تا حصول نتیجه مطلوب همچنان ادامه خواهد داشت.

این مسئول علف‌های هرز غالب منطقه به ترتیب اهمیت و پراکنش را شامل جو دره، چچم، یولاف، خاکشیر، خردل وحشی، کیسه کشیش، خردل آبی فام، ناخنک و هفت بند اعلام کرد.

ممیزی افزود: در حوزه مبارزه با علف‌های هرز گندم تا کنون این عملیات با استفاده از سموم تاپیک و اکسیال در ۳ هزار و ۴۳۲ هکتار از مزارع گندم به منظور مبارزه به علف‌های باریک‌برگ و همچنین با استفاده از سموم گرانستار، توفوردی، بازاگران، برومایسید در ۲ هزار و ۵۷۱ هکتار مزارع گندم به منظور مبارزه با علف‌های پهن برگ و نیز با استفاده از سموم دو منظوره آپیروس، آتلانتیس، اتللو، آکسیال وان در سطح ۲ هزار و ۸۱۲ هکتار از اراضی گندم انجام شده است.

این مسئول اضافه کرد: در حوزه مبارزه با علف‌های هرز محصول جو، این عملیات با استفاده از سموم پوماسوپر، آکسیال در ۲ هزار و ۴۲۳ هکتار مزرعه جو برای مبارزه با علف هرز باریک برگ و همچنین با استفاده از سموم گرانستار، توفوردی در ۲ هزار و ۸۵۸ مزرعه جو برای مبارزه با علف های هرز پهن برگ صورت گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی ورامین اظهار داشت: در حوزه مبارزه با آفات گیاه کلزا، کار مباارزه با علف‌های هرز پهن برگ و باریک برگ با استفاده از سموم سوپرگالانت، سلکت سوپرو لنترال انجام شده ضمن این که این مبارزه به صورت مکانیکی در سطح ۸ هکتار مزارع کلزار صورت گرفته و با استفاده از سمم پریمور، کار مبارزه با آفت شته در سطح ۱۵ هکتار از مزارع کلزا انجام شده است.

وی با اشاره به لزوم مبارزه با آفت سن مادری گفت: کار مبارزه با آفت سن مادری غلات در مزارع هر هکتار به ازاء ۱ تا ۱.۵ عدد آغاز می‌شود.

ممیزی یادآور شد: ریزش اولیه سن مادری که از آن به عنوان سن‌های پیش قراول یاد می‌شود از ۲۳ اسفند و ریزش دوم سن مادری از ۲۹ اسفند صورت می‌گیرد تا زمانی که تعداد سن در مزرعه به نُرم مشخص نرسد، کار مبارزه آغاز نمی‌شود.

شهرستان ورامین بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که به دلیل کمبود منابع آبی، سالانه ۳۸ هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای می‌رود.

ورامین در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *