۱۰ میلیون اصله نهال در استان اردبیل کشت می‌شود

پایگاه خبری Da1news: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از کشت ۱۰ میلیون اصله نهال در چهارچوب کشت مردمی در یک سال آینده در این استان خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی محمود قلی زاده روز سه شنبه در نشست خبری با اعلام این خبر اظهار کرد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفته که سهم استان از این تعداد کاشت ۱۰ میلیون اصله نهال تا یک سال و ۴۰ میلیون اصله نهال تا چهار سال آینده است.

وی اضافه کرد: این طرح در چهارچوب مشارکت‌های مردمی در ایجاد و توسعه فضای سبز و سرمایه گذاری بخش خصوصی در قالب زراعت چوب در استان قابل اجرا بوده و تحقق آن نیازمند همت و اراده جمعی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل افزود: با توجه به گسترش صنایع آلاینده در کشور و افزایش آلودگی هوا، درختکاری و جنگل‌کاری مناطق مختلف بر اساس سیاست‌های کنوانسیون مبارزه با بیابانزایی در اولویت قرار گرفته که در مرحله اول نیاز است جهت اجرای این طرح، پویش مردمی در استان ایجاد شود.

وی با تشریح رویکردهای اصلی این طرح افزود: یکی از رویکردهای اصلی طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور، مبارزه با آلودگی هوا، مقابله با بیابان‌زایی، جلوگیری از فرسایش خاک و روان‌آب‌ها و کاهش کربن و تولید اکسیژن است ضمن اینکه توسعه فضای سبز هم در قالب این طرح مد نظر قرار گرفته است.

قلی‌زاده با بیان اینکه طرح مردمی درختکاری نوعی آبخیزداری زنده است، افزود: رویکرد دیگر این طرح تامین نهاده‌ها بویژه نیازمندی‌های صنایع سلولزی و افزایش کشت صنوبر در مناطق می‌باشد که با اجرای عملیات بیولوژیکی و توسعه جنگل کاری در استان می‌توان سرانه فضای سبز در استان را افزایش داد.

اداره تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی پارس‌آباد متعهد به کشت نهال‌های جدید شده است

وی در پاسخ به سوالی درباره قطع درختان جنگلی حاشیه ارس و اولتان پارس آباد گفت: قطع درختان در حاشیه ارس و اولتان پارس آباد مربوط به مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی پارس آباد مغان بود که با هدف تعریض جاده پارس آباد – سربند و بازسازی و نوسازی جنگل بصورت قانونی انجام شده و مسئولان اداره تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی پارس آباد هم متعهد شدند بزودی نهال‌های جدیدی را جایگزین این درختان بکنند.

قلی زاده از استقرار یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری در مبادی ورودی کارخانه‌های چوب( تولید ام دی اف) خبر داد و گفت: بر اساس دستور دادستان مرکز استان و به منظور جلوگیری از قاچاق چوب آلات جنگلی، تیم‌های ثابت یگان حفاظت منابع طبیعی در مبادی ورودی کارخانه‌های تولید چوب (ام دی اف) استان مستقر شده و چوب آلات ورودی به این کارخانه‌ها را کنترل و مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی افزود: حمل چوب گونه‌های مختلف درختان جنگلی و غیرجنگلی، بدون اخذ مجوز از این اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ممنوع است و در این راستا محموله‌های غیرمجاز به نفع دولت ضبط می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اردبیل با تاکید بر این‌که طبیعت و منابع طبیعی به عنوان ودیعه و امانت الهی در اختیار ما قرار گرفته است، بیان کرد: با توجه به اهمیت و ارزش‌ منابع طبیعی، لازم است تمامی اقشار مختلف مردم در حالی‌که به طبیعت می‌روند ضمن استفاده صحیح از این مواهب الهی، نکات ایمنی را نیز رعایت کرده و مراقب این سرمایه‌های خدادادی باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل همچنین درخصوص ظرفیت‌های تولید نهال در استان اردبیل گفت:سه ایستگاه تولید بذر و نهال در استان فعال می‌باشد که عمده ترین آن مرکز تولید بذور پارس آباد با ۲۶۰ هکتار عرصه است.

وی با بیان اینکه جنگل‌های استان حفاظتی هستند و استعداد تبدیل به الوار را ندارد، گفت: برخی بنگاه‌های اقتصادی حاشیه جاده‌ها به بهانه معبر و ورودی اقدام به از بین بردن درختان کاشته شده کنار جاده‌ها می‌کنند.

به گفته این مقام مسئول برخی از گردشگران طبیعت اقدام به بریدن درختان و فروش آنها کرده بودند که با اقدامات قضایی مواجه شدند.

قلی زاده از عموم مردم درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی، تخریب، تصرف و ساخت و سازهای غیرمجاز در عرصه‌های ملی استان مراتب را فوراً از طریق شماره تلفن ۱۵۰۴ و سامانه ۱۳۹ به یگان حفاظت منابع طبیعی استان اطلاع دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *