پورگرجي عنوان کرد: تحقیق و بررسی توده ها، دستیابی به لاین های اصلاحی سبزیجات

پایگاه خبری DA1news: اولین بازدید از ششمین تور رسانه ای دانش بنیان سازمان تات در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال بذر، به بازدید از مزارع تحقیقاتی بخش تحقیقات سبزی و صیفی و حبوبات آبی اختصاص داشت.
به گزارش خبرنگار اعزامی ما به این تور، دكتر احمدموسي پورگرجي رئیس بخش تحقیقات سبزی و صیفی و حبوبات آبی با حضور در بین خبرنگاران حاضر در باره فعالیت ها، به ارائه دستاوردهای این بخش از موسسه پرداخت.

دكتر احمدموسي پورگرجي در ابتدای سخنان خود به تاریخچه این بخش پرداخت و گفت: تحقيقات مربوط به محصولات سبزي، صيفي و حبوبات آبي از بدو تأسيس موسسة تحقيقات اصلاح وتهية نهال و بذر در سال 1339 به‌صورت يك برنامة مدون در بخش تحقيقات باغباني شروع شد و در سال 1358 با تأسيس بخش تحقيقاتي سبزي و صيفي و بخش تحقيقاتي حبوبات، ادامه يافت.
پور گرجی افزود: با تغيير سياستگزاري‌ها و ادغام دو بخش تحقيقات سيب‌زميني، پياز و حبوبات آبي كرج و بخش تحقيقات سبزي و صيفي ورامين در سال 1388، بخش واحدي به‌نام بخش تحقيقات سبزي و صيفي و حبوبات آبي به‌عنوان ستاد برنامه‌ريزي و سياستگزاري تحقيقات سبزي و صيفي و حبوبات آبي كشور فعاليت خود را ادامه داد.
این مقام مسئول گفت: سبزيجات با تأمين ويتامين‌ها و عناصر معدني مورد نياز در جيرة غذايي انسان نقش بسيار مهمي دارند. برخي داراي عناصر معدني سازندة هورمون‌هاي تنظيم‌كنندة رشد و برخي ديگر داراي مواد آروماتيك بوده و بعضاً جنبة دارويي دارند. پتانسيل عالي توليد و قيمت تمام شده مقرون به‌صرفة سبزيجات، جايگاه مناسبي را براي حضور ايران در بازارهاي بين المللي ايجاد خواهد كرد.
وی درخصوص اهمیت محصول سیب زمینی توضیح داد: سيب‌زميني از نظر تغذيه‌اي و توليد، جايگاه ويژه‌اي در بين محصولات كشاورزي دارد. اين گياه با تأمين انرژي مورد نياز بدن در زمرة محصولات استراتژيك است. پياز نيز از جملة سبزي‌هاي مهم با خواص غذايي و بهداشتي است كه از نظر تأمين ويتامين‌هاي ضروري براي بدن نقش بسزايي دارد، همچنين حبوبات از نظر تأمين پروتئين گياهي و افزايش حاصلخيزي خاك بسيار با اهميت بوده و كاربرد اين محصولات در صنايع كنسروسازي بر اهميت اقتصادي اين محصولات افزوده است.
پورگرنجی در بخش دیگرسخنان خود اظهار داشت: بخش تحقيقات سبزي، صيفي و حبوبات آبي محصولات متنوعي را در دست بررسي و تحقيق دارد. از مهمترين محصولات اين بخش مي‌توان به: سيب‌زميني، پياز، گوجه‌فرنگي، خيار، فلفل، بادمجان، هندوانه، خربزه، طالبي، كاهو، اسفناج، كدو، كلم، هويج، ساير سبزيجات برگي انواع لوبيا (چيتي، سفيد، قرمز و چشم بلبلي)، باقلا و ماش اشاره كرد.
رئیس بخش تحقیقات سبزی و صیفی و حبوبات آبی در خصوص دستاورهای مهم موسسه اعلام کرد: از دستاوردهاي مهم سال‌هاي اخير بخش مي‌توان به دو رقم سيب زميني ايراني به‌نام‌هاي ساوالان و خاوران، ارقام سير مازند، كاهو پيچ وارش، طالبي سمسوري 88، اسفناج ورامين 88 و سه رقم لوبيا قرمز اختر، درخشان و صياد، سه رقم لوبيا سفيد پاك، شكوفا و درسا، يك رقم لوبيا چيتي صدري و رقم باقلا بركت اشاره كرد. با برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده، اين بخش ارقام مناسبي از سيب‌زميني، خربزه، اسفناج، كاهو، بادمجان، لوبيا چيتي، لوبيا قرمز، لوبيا سفيد، ماش و باقلا در دست اصلاح و معرفي دارد.

دكتر احمدموسي پورگرجي در خصوص مهمترین وظایف بخش تحقیقات سبزی و صیفی و حبوبات آبی پرداخت وگفت: تحقیقات به‌نژادی و معرفی ارقام جدید زراعی در محصولات سبزی، صیفی و حبوبات آبی یکی از وظایف اصلی بخش بود که باید به این موضوع اضافه کنم که عمده فعالیت‌های تحقیقاتی بخش متمرکز بر به‌نژادی و تولید ارقام جدید زراعی در محصولات سبزی، صیفی و حبوبات آبی شامل: سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل، خربزه، طالبی، اسفناج، کاهو، ريحان، جعفري، شويد، سیر، لوبیا (سفيد، قرمز و چيتي)، باقلا، لوبیا چشم بلبلی، ماش و… است.
وی ادامه داد: تحقیقات به‌زراعي بر روی محصولات سبزي، صيفي و حبوبات آبی، بررسي سازگاري ارقام داخلي و خارجي سبزي و صيفي در كشور از دیگر وظایف موسسه و در نهایت وظیفه بخش تحقیقات سبزی و صیفی و حبوبات آبی است.
وی در ادامه معرفی وظایفاین بخش افوزد: تهية بذور پايه و پرورشي ارقام سبزی، صیفی و حبوبات آبی (توليد بذر يكي از اهداف مهم اين بخش است). لذا نسبت به توليد بذر سيب‌زميني در كلاس مادري سوپر اليت و اليت ارقام مختلف سيب‌زميني اقدام شده و توليد بذر محصولات ديگر مانند طالبي، اسفناج، كاهو و حبوبات آبي شامل لوبيا سفيد، لوبيا چيتي، لوبيا قرمز، ماش و باقلا نيز تهیه و در اختيار تولیدکنندگان قرار مي‌گيرد و همچنین انتخاب و معرفي ارقام مقاوم به بیماری‌های مهم، تنش‌هاي شوري و خشكي در محصولات سبزی، صیفی و حبوبات آبی جزو وظایف بخش محسوب می شود.

دکتر پورگنحی در پاسخ به سوالات خبرنگار در خصوص دستاوردهاي تحقيقاتي بخش تحقیقات سبزی و صیفی و حبوبات آبی گفت: در خصوص محصول سیب زمین ما موفق به معرفي 6 رقم جديد وارداتي سيب زميني و سازگار با مناطق كشت بهاره و همچنین دو رقم سيب زميني ايراني به نام‌هاي ساوالان و خاوران از طريق روش هاي اصلاحي و همكاري در ساماندهي تولید هسته اولیه بذری سالم سيب زميني از طریق توليد ميني تيوبر دركشور و اصلاح کلون های مناسب سيب زميني در داخل كشور از نظر صفات كمي وكيفي قسمتی از دستاوردهای به دست آمده محسوب می شود.
وی در ادامه توضیحات خود گفت: در خصوص پیاز هم باید به مواردی چون؛ تعيين دز مناسب پرتودهي با اشعه يونيزه دراقام پياز جهت كاهش درصد جوانه زني و افت وزني پياز در انبار، توصيه كشت مكانيزه و نشائي پياز جهت جلوگيري از مصرف ماسه در روش كشت مستقيم بذر و دستيابي به دو تودة اصلاح‌شدة در دست معرفي، معرفي ژنوتيپ‌هاي مقاوم پياز نسبت به آفت تريپس پرداخته شده است.
وی در معرفی دیگر دستاورهای بخش تحقیقات سبزی و صیفی و حبوبات آبی گفت: معرفي طالبي رقم سمسوري 88، معرفي سير رقم مازند، معرفي اسفناج رقم ورامين88، معرفي كاهو رقم وارش،توصيه کشت به روش نیم تونل با پوشش مالچ شفاف در تولید پیش رس خیار، بدست اوردن لاین‌های اصلاحی خیار از توده محلی باسمنج، تعیین تراکم و تاریخ کشت و میزان مصرف کود ازته در کلم، بررسی توده های کاهوی ایرانی و اثبات وجود تنوع در آنها و.. از دیگر دستاوردهای بخش می باشد.

 

ویدئو سخنان دکتر پورگرجی را در کانال آپارات DA1news.com ببنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *