وضعیت آفات در باغات کیوی استان گیلان رصد می‌شود

پایگاه خبریDA1news: مدیر حفظ ‌نباتات استان گیلان گفت:کیوی محصول صادراتی استراتژیک برای استان گیلان محسوب می‌شود اما یکی از مهم‌ترین آفات درختان کیوی که در چند سال اخیر موجب مشکلات زیادی در باغات کیوی استان و کشور شده، «شپشک توت» است
به گزارش پایگاه خبریDA1news به نقل از روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور، مدیر حفظ ‌نباتات استان گیلان گفت: کیوی محصول صادراتی استراتژیک برای استان گیلان محسوب می‌شود و بیش از 70 درصد این میوه‌ی تولید شده، مصارف صادراتی دارد. بر این اساس حفظ آن از اهمیت بالایی برخوردار بوده و لازم است باغداران برای حفظ بازارهای هدف، در حفظ کیفیت آن بکوشند.

رضا غیاثی در ادامه توضیح داد: مدیریت حفظ ‌نباتات استان با توجه به ماموریت ذاتی خود، همه ساله با بکارگیری کارشناسان شبکه مراقبت گیاه‌پزشکی، وضعیت آفات را در باغات کیوی استان رصد می‌کند.

مدیر حفظ ‌نباتات استان گیلان توضیح داد: یکی از مهم‌ترین آفات درختان کیوی که در چند سال اخیر موجب مشکلات زیادی در باغات کیوی استان و کشور شده، «شپشک توت» است که این آفت دارای سه نسل در باغات کیوی بوده و علاوه بر ایجاد خسارت به گیاه، با انتقال نسل سوم آن به روی میوه‌ها موجب کاهش بازارپسندی محصول و ارزش صادراتی آن می‌شود.

غیاثی در ادامه به روش‌های مبارزه با این آفت اشاره کرد و به کلانشهر گفت: تمهیدات از فصل زمستان و با استفاده از روغن‌پاشی‌های زمستانه آغاز می‌شود و پس از آن هم با بُرس‌کشی و یا کیسه‌کشی تنه درختان برای پاک کردن آفت ادامه می‌یابد.

او تاکید کرد: با توجه به اینکه در محصول کیوی محدودیت شدید در مصرف سموم وجود دارد، به استفاده از سموم شیمیایی توصیه نمی‌شود و باید در این مورد بسیار با احتیاط عمل کرد؛ چرا که در صورت وجود باقیمانده سموم، عرضه آن به بازارها، خصوصا در بازارهای جهانی دچار اختلال شده و میوه مرجوع می‌شود. بنابراین کارشناسان همواره دنبال روش‌های موثر غیرشیمیایی برای حفظ میوه‌ی باارزش آن هستند.

غیاثی با ذکر این نکته که نسل دوم این آفت از اواخر تیرماه امسال ظاهر شده گفت: کنترل این آفت باید با ظهور پوره‌های آفت آغاز می‌شد، اما شپشک‌های نسل دوم معمولا به شکلی مخفی در باغ رشد می‌کنند به طوری‌که باغدار باغ خود را عاری از آفت می‌پندارد و با ظهور نسل سوم، به یکباره مهاجرت پوره‌های آفت به سمت میوه‌ها آغاز شده و آن‌ها را آلوده می‌نماید.

مدیر حفظ ‌نباتات استان گیلان افزود: برای جلوگیری از این اتفاق، اخیرا با همکاری کارشناسان حفظ‌ نباتات و بهره‌گیری از مشاوره‌های محققین عزیز کشاورزی، دستورالعملی برای جلوگیری از این انتقال تهیه شده است که لازم است باغداران عزیز گوش به زنگ بوده و پس از اعلام زمان ظهور نسل سوم پوره‌های آفت شپشک توسط مدیریت حفظ‌ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان و مدیریت‌‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، با یک اقدام همگانی از آلوده شدن میوه‌های خود جلوگیری کنند.

غیاثی در ادامه به خلاصه‌ای از دستورالعمل جهاد کشاورزی در این ارتباط اشاره کرد و گفت:

1- اعلام زمان خروج پوره‌های نسل سوم آفت و زمان مناسب محلول‌پاشی که به اطلاع باغداران خواهد رسید (دریافت اطلاعات از مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها، و توجه به اطلاعیه‌ها)

2- تهیه مواد معدنی و گیاهی پالیزین و تنداکسیر توسط باغداران که هیچ‌کدام سموم شیمیایی نبوده و بنابراین در دُز توصیه شده برای زنبور عسل هم بی‌خطر است (در شهرستان‌هایی که در داروخانه‌های گیاه ‌پزشکی موجود نیست، به زودی تامین خواهد شد). برای هر هکتار باغ کیوی با حدود 400 درخت، حدودا 4 لیتر از آن در هر بار استفاده می‌شود.

3- محلول‌پاشی در زمان اعلام شده با تهیه محلول یکی از 2مورد گفته شده با دُز 2 در هزار (یعنی 200 سی سی از این ماده در 100 لیتر آب) و پاشش آن با سمپاش از سطح زیرین باغ به شکلی که تمام تنه، شاخه‌ها، و نیز دمگل و دمبرگ‌ها آغشته به این محلول شوند.

توضیح آنکه: آسیب‌پذیرترین زمان آفت، حالت پوره سن یک آن می‌باشد. بنابراین رعایت زمان مناسب محلول‌پاشی بسیار بااهمیت است. همچنین باغداران محترم می‌بایست اصول اولیه سمپاشی، خصوصا رعایت زمان سمپاشی در ابتدای صبح و یا غروب که هوا خنک‌تر است را بنمایند.

4-با توجه به اینکه پوره‌های آفت به تدریج از زیر پوسته‌ی خود خارج می‌شوند، لازم است باغداران یک هفته پس از محلول‌پاشی اول، نسبت به تکرار محلول‌پاشی اقدام نمایند.

توضیح دوباره: با توجه به اینکه این موارد معدنی و گیاهی‌ست، هیچ مشکلی در میوه‌های تولید شده از نظر باقیمانده سم و غیره نخواهد داشت.

غیاثی افزود: در صورتی که باغی دارای آلودگی شدید به آفت شپشک باشد، مسلما در سال اول شاهد کاهش آفت خواهد بود و به تدریج و در سال‌های بعدی کاهش شدید رخ خواهد داد، اما در باغاتی که سایر روش‌های کنترلی را بکار برده‌اند، کاهش چشمگیر مواجهه با میوه‌های آلوده رخ داده و میوه‌هایی بسیار باکیفیت تولید خواهد شد.

مدیر حفظ ‌نباتات استان گیلان از باغداران کیوی درخواست کرد از هم‌اکنون با برنامه‌ریزی لازم در این زمینه و ایجاد ارتباط با کارشناسان مربوطه، آمادگی انجام این مبارزه موثر را داشته باشند تا امسال محصول بسیار باکیفیتی برای ارائه به بازار تولید نمایند.

او در پایان گفت: اطلاعیه‌ها و خبررسانی‌های تکمیلی به زودی از طریق مدیریت‌های جهادکشاورزی در اختیار باغداران کیوی قرار خواهد گرفت