رئیس سازمان حفظ نباتات کشور: از صادرات نظم‌محور حمایت می کنیم

به گزارش DA1news: رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بر حمایت این سازمان از صادرات نظم‌محور، برای رفع موانع و تسهیل در صادرات محصولات کشاورزی تاکید کرد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور، شاهپور علائی‌مقدم در نشست شورای مدیران سازمان که با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی و کشاورزی، معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیر حفظ نباتات استان مازندران در پایانه صادراتی آینده‌سازان بهشت پارس این استان برگزار شد، با بیان این که یکی از دغدغه‌های اساسی سازمان حفظ نباتات، افزایش صادرات محصولات کشاورزی سالم است، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های اساسی و اصلی دولت و وزارت جهاد کشاورزی تقویت دیپلماسی غذایی در بخش کشاورزی است و بهبود تراز تجاری کشور در بخش صادرات غیرنفتی و تولید محصولات سالم و بهداشتی کشاورزی و افزایش حجم صادرات محصولات کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بدین منظور بررسی وضعیت صادرات محصولات کشاورزی در پایانه‌های صادراتی در دستور کار قرار گرفت که بازدید از پایانه صادراتی آینده‌سازان بهشت پارس با همین هدف برنامه‌ریزی شد.

وی با اشاره به این که بسترهای صادرات کیوی و مرکبات به کشورهای هند و چین فراهم شده است، تسریع در صادرات این محصولات را از دیگر اهداف این سفر و بازدید از پایانه صادراتی آینده‌سازان بهشت پارس را برشمرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، رویکرد و نظم نوین در کشاورزی دنیا با هدف سلامت بشر با فرایندمحور کردن تولید را متضمن تولید محصولی باکیفیت، سالم و بهداشتی دانست و گفت: یکی از دلایل افت صادرات محصولات کشاورزی عدم شناسه‌دار بودن بسترهای تولید بود و اکنون ما در تلاشیم اطلاعات زنجیره مزرعه تا سفره و صادرات از کاشت تا برداشت در اختیار مصرف کننده و خریدار محصولات باشد.

وی افزود: به دستور وزیر جهاد کشاورزی، صفر تا صد سلامت محصولات کشاورزی به سازمان حفظ نباتات واگذار شده تا سلامت این محصولات را از مزرعه تا سفره مردم رصد کند.

علائی‌مقدم با اشاره به قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی گفت: به موجب قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، باید ارتقای بهره‌وری و اصلاح الگوهای تولید و مصرف در بخش کشاورزی و منابع طبیعی فراهم و به مرحله اجرا درآید و باید با استفاده از تخصص ناظر فنی و بیش از ۱۸ هزار گیاه‌پزشک از آزمایشگاه تا بسترهای تولید و با ارائه مشاوره فنی، اجرایی، ترویجی و مدیریتی آنها میزان تولید را افزایش دهیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، اتاق اصناف و نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را از ارگان‌های تاثیرگذار در تولید محصول سالم برشمرد و تصریح کرد: در فرآیند تصمیم‌گیری در راستای تعیین الگوی کشت و ساماندهی زنجیره تولید و تامین محصولات کشاورزی، تنظیم بازار و قیمت‌گذاری محصولات، نظارت و کنترل بر تولید محصول سالم و بهبود شرایط تولید، صادرات و واردات محصولات، ارتقای سطح دانش و آگاهی و مهارت تولیدکنندگان و بهره‌‌برداران بخش کشاورزی و ترویج شیوه‌‌های نوین کشاورزی اتاق اصناف و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی نیز وظایف بسیار مهمی را دارند و کلیه این امور مستلزم فرهنگ‌سازی است.

علائی‌مقدم بر حمایت سازمان حفظ نباتات کشور از صادرات نظم‌محور تاکید کرد و اظهار داشت: فلسفه حضور ما در این مجموعه‌ها این است که از این ظرفیت و ثروت کشور حمایت کنیم تا موانع صادرات برطرف و صادرات محصولات کشاورزی تسهیل شود.

وی از استاندار و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران به خاطر توجه به رفع موانع صادرات محصولات و سلامت محصولات کشاورزی قدردانی کرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فراوان و بی‌نظیر استان مازندران در بخش کشاورزی را در تولید و ارزآوری حائز اهمیت دانست و بیان داشت: این استان به لحاظ تنوع محصولات در کشور رتبه مهمی دارد و پایانه‌های صادرات محصولات کشاورزی فرصت طلایی برای استان در صادرات محصولات کشاورزی سالم، ارزآوری برای کشور و آبرو و عزت کشور تلاش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نظارت را از بسترهای تولید شروع کنید و مجموعه فرایند تولید تا مصرف و صادرات را به طور مستمر پایش و بازرسی کنید یعنی علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد کوتاهی در نظارت‌ها و بازرسی‌هایی که صرفا در مراحل آخر زنجیره تولید تا مصرف صورت می‌گیرد سبب بوجود آمدن مشکلاتی نظیر آنچه که در سال گذشته در صادرات محصولات کشاورزی بوجود آمد، خواهد شد.

بنابر این گزارش، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور و هیات همراه در این سفر، از پایانه صادراتی آینده‌سازان بهشت پارس بازدید کرد.

گفتنی است؛ فاز اول پایانۀ صادراتی گل و گیاه و محصولات کشاورزی با هدف صادرات پایدار محصول به بازارهای خارجی در اسفند ماه ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسیده است. این پایانه دارای انبار، سردخانه، آزمایشگاه‌های کنترل کیفی، ویروس‌شناسایی و تشخیص آفات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *