نیکبخت تاکید کرد: خودکفایی پایدار با کشاورزی دانش بنیان محقق می شود

پایگاه خبری DA1news: استفاده از کشاورزی دانش بنیان و فعالیت بیش از پیش شرکت های دانش بنیان در بخش های مختلف کشاورزی از سیاست های محوری و یکی از برنامه های مهم وزیر جهاد کشاورزی بشمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری اخبار روزانه کشاورزی DA1news، تاکیدات مکرر وزیر جهاد کشاورزی بر توسعه کشاورزی دانش بنیان با افزایش نفوذ دانش و فناوری‌های نو در زنجیره ارزش، تمرکز بر سیاست گذاری، برنامه ریزی، هدایت، نظارت، توانمندسازی و واگذاری امور تصدی گری، افزایش نقش آفرینی منابع انسانی نوآور و نخبگان در تصمیم سازی ها از محورها و برنامه های ارائه شده وزیر جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی به شمار می رود.

بر اساس این گزارش، وزیر جهاد کشاورزی همچنین در نشست با رسانه های جمعی بمناسبت روز خبرنگار به اهمیت کشاورزی دانش بنیان اشاره کرد و گفت: موضوع کشاورزی دانش بنیان و افزایش بهره وری ، پیوسته در قرارگاه امنیت غذایی، پیگیری و مورد بررسی قرار می گیرد و بر همین اساس و با در نظر گرفتن اهمیت موضوع ، سازمان تات متولی این امر قرار گرفته است.

نیکبخت افزود: وظیفه وزارت جهاد کشاورزی را سیاستگذاری، نظارت و حمایت از تشکل ها و شرکت های دانش بنیان و فعالان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی برشمرد و افزود: این سیاست ها و ریلگذاری ها باید بگونه ای باشد که فعالان و تولیدکنندگان بخش های مختلف کشاورزی بتوانند به درستی، به سهولت و بدون ذغذغه فعالیت کنند.

محمدعلی نیکبخت بر استفاده از شرکت های دانش بنیان و کشاورزی دانش بنیان در بالابردن عملکرد در واحد سطح تاکید کرد و گفت: ما در تولید گندم نباید از طریق فیزیکی و افزایش سطح به خودکفایی برسیم بلکه برای خودکفایی پایدار باید به کمک شرکت های دانش بنیان، و استفاده از کشاورزی دانش بنیان، افزایش بهره وری عملکرد را در واحد سطح بالا ببریم.

وزیر جهاد کشاورزی  تصریح کرد: ما باید با استفاده از تحقیقات کاربردی، آموزش درست و ترویج به موقع به صورتی عمل کنیم که با تقویت و بروز نگه داشتن دانش مروجان، تاثیر مطلوبی در مراکز جهاد کشاورزی به عنوان اولین خاکریز و سنگر، در کنار کشاورز و برای کشاورزی باشیم.

باید به سمت کشاورزی دانش‌بنیان حرکت کنیم
همچنین وزیر جهاد کشاورزی چندی پیش در گردهمایی معاونین توسعه سازمان‌های جهاد کشاورزی اظهار داشت که برای رشد تولید و افزایش نرخ رشد بخش کشاورزی باید به سمت کشاورزی دانش‌بنیان و افزایش بهره‌وری با تکیه بر تولید داخل و حمایت از تولیدکننده پیش برویم.

حلقه مفقوده بخش تولیدات کشاورزی
همچنین چندی پیش دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رییس سازمان تات اظهار داشت: حضور و فعالیت شرکت های دانش بنیان و کیفی‌سازی و دانش‌بنیان شدن فناوری‌های کشاورزی حلقه مفقوده بخش تولیدات کشاورزی و منابع طبیعی است،

وی گفت: اگر حضور شرکت‌های دانش‌بنیان همراه با رشد منطقی آنها در کنار صنایع بزرگ و کوچک نهادینه شود، بسیاری از معضلات بخش کشاورزی در حوزه‌ی بهره‌وری، کیفیت و بازاریابی قابل حل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *