برای توسعه اقتصادی بخش کشاورزی به دانش بنیان شدن نیاز داریم

پایگاه خبری Da1news: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با حضور کارشناسان معاونت بهبود تولیدات گیاهی از پارک علم و فن آوری کشاورزی استان آذربایجان شرقی واقع در پردیس کشاورزی سعیدآباد بازدید کرد.

به گزارش اخبار کشاورزی Da1news به نقل زا روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، اکبر کرامتی در حاشیه این بازدید در گفتگو با خبرنگاران گفت: اهداف عمده این بازدید آشنایی با شرکتهای دانش بنیان و زیست فناور ساکن در پارک علم و فناوری و بازدید از گلخانه سیستم NFT بود.

وی ادامه داد: سیستم ان اف تی(NFT) یا روش پرورش تکنیک جریان مواد غذایی (Nutrient Film Technique)، تکنیک کاشت در آب است که گیاهان در حالی رشد می کنند که ریشه هایشان در یک ظرف پلاستیکی حاوی محلول غذایی در حال چرخش قرار می گیرند در سیستم NFT ، تغذیه به صورت دقیق و کنترل شده انجام می شود و مصرف آب و عناصر غذایی بسیار کاهش پیدا کرده و از این رو مشکلاتی که به علت مصرف بی رویه کود برای آب، خاک، تجمع در گیاه (به خصوص نیتراتها) و در آخر مشکلات تغذیه برای انسان دارد را کاهش می دهد و در برخی موارد نیز باعث حذف آنها می شود. آینده تولید موفق در سیستم یکپارچه است که در آن آب و کودها به اندازه کافی در اختیار است.

کرامتی اظهارکرد: پارکهای علم و فناوری کشاورزی برای رشد و توسعه نقش مهمی در توسعه فناوری کشور بعهده دارند. دانش بنیان کردن تولیدات کشاورزی یکی از رسالت های وزارت جهاد کشاورزی است. وی بیان کرد: برای توسعه اقتصادی بخش کشاورزی به دانش بنیان شدن نیاز داریم که گره های موجود سر راه نفوذ فناوری و نوآوری به کشاورزی را باز کنیم که ارزان سازی این مقوله یکی از مسیرهای مطمئن و کاربردی است.

کرامتی ادامه داد: ایجاد مراکز نوآوری و کارآفرینی می‌توانند با پیوند این مسائل و نیازها به ظرفیت های انسانی و توانمندی های شرکت های دانش بنیان، راه گشای بخش کشاورزی شود.

وی همچنین افزود: اگر مجموعه های نوآوری نیز توان فعالیت در حوزه های تخصصی تر و در لبه دانش را دارند می توانند به این ماموریت ورود کنند و یاریگر معاونت علمی در خلق ارزش افزوده و ثروت در کشور شوند. مدیرعامل شرکت زیست فناور ناژو نیز در این بازدید به مزایای سیستم های گلخانه ایNFT اشاره کرد و عدم صرف هزینه و سرمایه بالا، امکان کشت متراکم در محیط گلخانه، عدم نیاز به خاک زراعی برای کشت، زودبازدهی محصول و راندمان بیولوژیکی بالا را از جمله این مزایا برشمرد.

سیدسجاد حسینی افزود: در این سیستم کشت می‌توان انواع بری ها، گیاهان دارویی مانند نعناع، گل گاوزبان، ریحان، رزماری و انواع سبزیجات را کشت کرد هزینه کم احداث این نوع سیستم ها می تواند برای تعداد افراد بیشتری اشتغال زایی کند. وی گفت: این واحد بعنوان واحد پیشرو می تواند در ارائه خدمات و آموزش‌های لازم، احداث و تجهیز به افراد علاقمند پیشقدم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *