نعیمی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات/ احصا برنامه عملیاتی چهار ساله

پایگاه خبری Da1news: شهرام نعیمی رییس موسسه در سومین اجلاس سراسری روسای موسسات، پژوهشگاه، پژوهشکده، مراکز ملی و استانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به نمایندگی از 21 موسسه تحقیقاتی، پژوهشکده، پژوهشگاه و مرکز ملی تابعه سازمان تات به ارائه پیشنهادهایی برای رفع چالش‌های حوزه پژوهش، فناوری، آموزش و ترویج پرداخت.
به گزارش اخبار رووزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، نعیمی ضمن اشاره بر چالش‌های اعتباری موجود و درخواست موسسات برای رفع آن‌ها در حوزه پژوهش و فناوری گفت: توجه بیشتر به ورود مکانیزاسیون در منابع طبیعی کشور، استفاده از هوش مصنوعی و کاربرد فناوری‌های نوین در پروژه‌های تحقیقاتی، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی با محوریت آینده‌پژوهی در راستای توسعه پایدار کشاورزی، تحقق الزامات انجام پروژه‌ها و اقدامات پیش بینی شده در برنامه عملیاتی چهار ساله از اهم موارد احصا شده در حوزه پژوهش است.

رییس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با تاکید بر لزوم استفاده از توانمندی موسسات در سیاستگذاری‌های کلان اجرایی افزود: اعلام ظرفیت‌های موسسات برای احداث نسخه پشتیبان با لحاظ تجارب ملی و بین المللی و تهیه فهرست گونه های مجاز و غیرمجاز توسط موسسات به منظور بهره‌برداری در صادرات از جمله ظرفیت های بسیار خوب و قابل استفاده می باشد.

نعیمی در حوزه تحقیقات بر روی ذخایر ژنتیکی گفت: هماهنگی با مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی و انتشار اخبار و اطلاعات مرتبط با این حوزه می تواند نقش مهمی در ارتقا حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی و ثبت دانش بومی کشور ایفا کند.

وی افزود: ایجاد تسهیلات قانونی برای بهره برداری از منابع ژنتیکی، عدم اتکا به تولید ارقام یکنواخت گیاهی در کمیته‌های فنی و تعریف جایگاه بانک های ژن برای معرفی مستقیم رقم نیز اهمیت زیادی در حفظ و توسعه منابع ژنتیکی کشور دارد.

رییس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور برگزاري جلسات هم اندیشی موسسه آموزش و ترویج با موسسات تحقیقاتی در خصوص شناسایی اولویت‌هاي برنامه‌های آموزشی و ترویجی متناسب با نیازهاي بخش اجرا، برگزاری دوره‌های عملی تخصصی با هدف افزایش مهارت نیروی کار را نیز از مطالب پیشنهادی موسسات، پژوهشکده، پژوهشگاه و مراکز ملی برشمرد.

وی افزود: آموزش حرفه‌ای و مرحله به مرحله با در نظر گرفتن جامعه هدف مشخص و با مشارکت کشاورزان، افزایش برنامه‌های آموزشی و ترویجی توصیه ارقام در اقلیم‌ها و مناطق مختلف کشور، تقویت خدمات ترویجی برای انتشار موثر یافته‌های تحقیقاتی و پذیرش فناوری‌ها توسط کشاورزان، با افزایش برگزاری روز مزرعه و تعداد مزارع الگویی برای نمایش مزایای پذیرش فناوری‌های نوین نیز از اهمیت ویژه ای در بخش آموزش و ترویج برخوردار است.

نعیمی ضمن تاکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتقای سواد دیجیتالی کشاورزان، توسعه بیشتر ابزارهای دیجیتال مانند اپلیکیشن‌های تلفن همراه، پلتفرم‌های آنلاین و خدمات پیام کوتاه برای افزایش دسترسی به اطلاعات و خدمات مشاوره‌ای را از مهمترین مسائل در این حوزه مطرح کرد.

وی همچنین درخصوص آیین نامه ترفیع و ارتقای اعضای هیات علمی به نمایندگی از همه موسسات به ارائه پیشنهادات و نقطه نظرات آنها پرداخت.

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای DA1news کلیک نمایید