دکتر شهرام نعیمی: وظیفه ما امنیت غذایی، ایمنی غذا و حفظ تنوع زیستی است

َِپایگاه خبری DA1news: پنجمین تور رسانه ای سازمان تات با محوریت سلامت در امنیت غذا در موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری DA1news، دکتر شهرام نعیمی رییس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور و  عضو هیئت علمی بخش تحقیقات کنترل بیولوژیک با حضور در نشست با خبرنگاران حاضر در این تور به معرفی، وظایف و دستاوردهای موسسه تحقیقات گیاهپزشکی پرداخت و گفت: تاریخچه علم گیاهپزشکی ما در این مرکز قرار دارد و وظیفه اصلی این موسسه امنیت غذایی، ایمنی غذا و حفظ تنوع زیستی است.

رییس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: شعار ما غذای بیشتر و غذای بهتر است و اهداف و وظایف ما بر  این اساس ترسیم، برنامه ریزی و اجرا می شود و انتظار موسسه از رسانه های کشور معرفی بیشتر و بهتر فعالیت های موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور به جامعه است.

وی درباره تاریخچه موسسه گفت: بررسي‌هاي گياه‌پزشكي در کشور در سال 1302 هجری شمسی در مجموعه‌ای با عنوان «اداره تشخيص محلي آفات و مبارزه با آن» پایه‌گذاری شده است. در سال 1306، اين اداره به «بنگاه دفع آفات» تغيير نام داد و دو نقش تحقیقاتی و اجرايی را به طور توام به عهده گرفت. به طوری که در سال‌های 1313 و 1314 اولين و موفق‌ترين مبارزه بيولوژيک را با واردکردن کفشدوزک Rodalia cardinalisدر شمال کشور انجام داد.

نعیمی ادامه داد: در سال 1322 «آزمايشگاه حشره‌شناسي و دفع آفات نباتي» تشکیل شد که زير نظر مستقيم وزير كشاروزي وقت انجام وظيفه مي‌كرد. در سال 1324 با پيوستن چند متخصص خارجی و تعدادي از فارغ‌التحصيلان دانشكده كشاورزي به اين آزمايشگاه، کار جمع آوری و مطالعه حشرات شتاب گرفت و سنگ بنای اوليه موزه حشرات که اينک بيش از 4 ميليون نمونه حشره را در برگرفته و تنها مرجع رسمی علمی کشور در زمينه شناسائی حشرات ايران است پی ريزی شد.

وی افزود: در همين سال فعاليت در زمينه جمع آوری و مطالعه گياهان و قارچها آغاز گرديد و در سال 1327 بنيان اوليه هرباريوم ارزشمند بخش تحقيقات رستنيها که امروز با شناسه IRAN در مجامع بين الملل ثبت شده و شهرت جهانی دارد بنا نهاده ‌شد. آزمايشگاه حشره شناسی و دفع نباتی در سال 1328 به اداره بررسی آفات و سپس به اداره کل بررسی آفات ارتقاء و براساس مصوبه 18 فروردين 1341 هيئت وزيران به نام «انستيتو بررسي آفات و بيماريهاي گياهي» تغيير پيدا كرد. مؤسسه تحقيقات گياه‌پزشكي كشور كه در سال 1385 اين نام را به خود اختصاص داد.

رییس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور اظهار داشت: هم اكنون موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مؤسسات مادري كشور با 300 عضو هيئت علمي و محقق و دارا بودن 11 بخش ستادي و 28 بخش استاني در سرتاسر كشور ساليانه بيش از 300 پروژه و طرح تحقيقاتي را در سطح ملي- منطقه‌اي و بين‌المللي با هدف کمک در تامین غذای بیشتر و بهتر اجرا مي‌كند و در عرصه ملي به فعاليت مي پردازد.

وی در خصوص شرح وظایف اساسی موسسه گفت: اجرای سیاست‌ها و راهبردهای ابلاغی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، نیاز سنجی، آینده پژوهی و سیاست گذاری در حوزه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور و تهیه، تدوین، ارائه و اجرای برنامه‌های کلان بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با توجه به اولویت برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در بخش کشاورزی کشور با هماهنگی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، آموزشی، معاونت‌های اجرای وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها جزو وظایف اصلی و پایه ای موسسه بشمار می رود.

وی همچنین گفت: مسئله‌یابی گیاه‌پزشکی و علوم وابسته از طریق مراجعه به عرصه‌های مختلف کشاورزی کشور و کسب اطلاعات از منابع مختلف به ویژه از طریق ارتباط با معاونت‌های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی.
دکتر نعمی در قسمت دیگری از سخنان خود گفت: یکی دیگر از وظایف موسسه، سیاست‌گذاری، تدوین برنامه‌های راهبردی و تعیین الویت‌های تحقیقاتی گیاه‌پزشکی و علوم وابسته با همکاری بخش‌های گیاه پزشکی مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان‌ها، برنامه‌ریزی، هدایت و حمایت از ثبت یافته‌های تحقیقاتی، اختراعات، اکتشافات و حفظ مالکیت معنوی حاصل از پژوهش‌های بنیادی و کاربردی مؤسسه، بخش‌های تحقیقاتی گیاه‌پزشکی مراکز تحقیقاتی استان‌ها برشمرد.

وی درباره بحث باقیمانده سموم کشاورزی  گفت: تحقیق در زمینه تهیه، تولید، فرمولاسیون، کارایی و میزان باقیمانده سموم کشاورزی روی محصولات کشاورزی، ارزیابی اقتصادی روش‌های سمپاشی، آزمایش و معرفی آفت‌کش‌های جدید و کم خطر از دیگر وظایف موسسه تحقیقات گیاهپزشکی دانست.

دکتر شهرام نعیمی در قسمت دیگری از سخنان خود در توضیح فعالیت ها و دستاوردهای موسسه در بخش تحقیقات آفتکش ها گفت: تهيه برنامه راهبردي تحقيقات آفتكش‌ها در كشور و تعيين و معرفي شاخص‌هاي حداكثر مجاز باقيمانده سموم (MRL) در محصولات كشاورزي براي تمامي آفتكش‌هاي مجاز كشور، رديابي و تشخيص باقيمانده آفتكش‌ها در محصولات مختلف كشاورزي و محيط‌هاي كشاورزي از جمله خيار، گوجه فرنگي، توت فرنگي، سيب، كاهو، موز، شير، تخم مرغ و آبهاي بعضي از رودخانه‌ها كشور بخشی از دستاوردهای این مرکز برشمرد.

رییس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور در خاتمه به معرفی دستاوردهای دیگر بخش های موسسه تحقیقات گیاهپزشکی پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *