بیماری های مهم ویروسی گندم و جو (قسمت اول) 

پایگاه خبری DA1news: در ایران ویروس‌های کوتولگي زرد جو، کوتولگي زرد غلات، کوتولگی گندم، موزاییک رگه‌اي گندم، موزاییک ايراني ذرت و موزاییک زرد نواري جو به ترتیب اهمیت و پراکنش به‌عنوان مهم‌ترین بیمارگرهای ویروسی گندم و جو شناسایی و گزارش‌شده‌اند. این ویروس‌ها در طبیعت با ناقلین طبیعی (شته‌ها، زنجرکها و کنه‌ها) منتقل می‌شوند و زیست‌شناسی و همه‌گیری آن‌ها وابسته به ناقلین است. میزان وقوع و خسارت بیماری‌های ویروسی گندم و جو به عواملی نظیر برهمکنش ناقل-ویروس، حساسیت میزبان، زمان آلودگی و شرایط محیطی بستگی دارد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم در کانال ایتای سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان به موضوع بیماری های مهم ویروسی گندم و جو پرداخته است که قسمت اول‌ این مطلب و پژوهش را می خوانید:

۱-بیماری ویروسی کوتولگی زرد غلات

بیماری ویروسی کوتولگی زرد مهمترین و عمومی ترین بیماری ویروسی غلات می باشد. که عوامل زیادی در میزان خسارت و اهمیت اقتصادی آن تاثیر دارند. که می توان به رقم، زمان آلودگی، نوع ویروس، تعداد حشرات ناقل و شرایط محیطی اشاره نمود.
بیماری کوتولگی زرد توسط ۲۵ گونه شته منتقل می شود .جمعیت شته ها از اواخر شهریور زیاد می شود و در اواسط مهر به حداکثر جمعیت خود می رسند. با شروع یخبندان برخی گونه ها به طوقه و ریشه گندم و جو پناه می برند.در بهار نیز تا اواسط خرداد در مزارع گندم و جو فعالیت دارند
این بیماری تقریبا در همه جای ایران پراکنده شده است. ولی بیشتر در مناطق سردسیر اهمیت دارد و میزان خسارت در مزارع از ۱ درصد تا ۱۰۰ درصد بسته به تاریخ کشت متغییر می باشد.

میزبان

میزبان های زراعی این ویروس جو، ذرت، یولاف، برنج، چاودار، گندم نان، گندم دوروم و… می باشد.

علائم بیماری

نشانه های بیماری بسته به زمان آلودگی و میزبان متفاوت می باشد. اگر بوته ها در مرحله گیاهچه آلوده شوند کم رشد و کوتوله می مانند.کاهش پنجه دهی ، کاهش رشد ریشه و تغییر رنگ برگ از علائم بیماری می باشد. در گندم زردی همراه با بنفش شدن برگ ها و در جو زردی برگ دیده می شود.

در مناطق سردسیر اگر بوته گندم در پاییز آلوده شود باعث مرگ زمستانه بوته می شود.

توجه کنید که مقابله با ویروس هیچ درمانی ندارد ولی برای جلوگیری از انتشار بیماری با حشرات انتقال دهنده بیماری مثل شته مبارزه کنید .