مرزبان عنوان کرد: استفاده از عوامل کنترل بیولوژیک، سلامت جامعه و محیط زیست را درپی خواهد داشت

پایگاه خبری DA1news: دکتر رسول مرزبان گفت: فرآیند دستیابی به دانش فنی عوامل کنترل بیولوژیک ، از دو تا پنج سال زمان می برد و بعد از دستیابی دانش فنی جهت آزمون به پایلوت ارجاع شده و بعد از آزمون مثبت فرآیند تولید انجام میگیرد.
دکتر مرزبان بخش تحقیقات کنترل بیولوژیک موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور در گفت و گو با پایگاه خبری اخبار روزانه کشاورزی گفت: با در نظر گرفتن زمانبر بودن به دست آوردن دانش فنی عوامل کنترل بیولوژیک و همچنین هزینه بر بودن روند علمی فرآیند، حمایت های مالی، حایز اهمیت است.
وی در ادامه سخنان خود در خصوص نقش حمایت های مالی در توسعه دانش فنی عوامل کنترل بیولوژیک گفت: با حمایت مالی و تعیین و تامین سرمایه انسانی می توانیم به معرفی بیشتری از عوامل کنترل بیولوزیک پرداخته و در این راه موفقیت های بیشتری را به دست بیاوریم.
دکتر مرزبان در خصوص استفاده و بکارگیری عوامل کنترل بیولوژیک در جلوگیری خروج ارز از کشور گفت: امروزه ارز از کشور خارج شده و سم (آفتکش شیمیایی) وارد می شود، با استفاده از عوامل کنترل بیولوژیک از یک طرف صرفه جویی ارزی صورت می گیرد و از طرف دیگر عوارضی که از استفاده سموم شیمیایی کشاورزی بر انسان می گذارد، جلوگیری می شود که این عوارض باعث می شود مجدا ارزی برای تهیه دارو خارج نشده و صرفه جویی ارزی و اقتصادی صورت بگیرد.
وی اضافه کرد: ما در بخش تحقیقات کنترل بیولوژیک موسسه تحقیقات گیاهپزشکی با دانش فنی تولید عوامل کنترل کننده آفات گیاهی با در نظر گرفتن سلامت محور شدن محصولات کشاورزی باعث سلامت جامعه می شویم و همچنین مانع خروج ارز برای واردات آفت کش های شیمیایی می شویم و همچنین کمک بزرگی برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست میشویم.
وی در توضیح مطلب خود گفت: به طور مثال آفت کش بیولوژیک Bt می تواند جایگزین 20 درصد حشره‌کش‌های شیمیایی موجود باشد.