تولید سموم دست خوش دگرگونی است

به گزارش DA1news: رییس هیات مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم کشاورزی گفت: براساس آمارهای موجود از ۴۳۶ قلم سم ثبت شده درکشور، ۲۱۵ قلم آن به مصرف داخلی می رسد که از این میزان نزدیک ۱۰ درصد سموم پرخطر و حدود ۹۰ درصد سموم کم خطر و متوسط خطر است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، «مسعود گیل آبادی» امروز (شنبه) در نشست خبری در تشریح برگزاری نهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی افزود: درحال حاضر در دنیا تولید سموم دست خوش دگرگونی است، به طوری که سموم پرخطر حذف و سموم کم‌خطر جایگزین آنها می شوند. بنابراین شرکت های داخلی نیز اقدام به اجرای استانداردهای سازمان حفظ نباتات کشور می کنند.

این مقام صنفی اظهار داشت: ماندگاری سم در محصولات کشاورزی برای سموم پرخطر تا ۲۱ روز است، اما «دوره کارنس» در برخی سموم کم خطر از سه ساعت تا سه روز است که این امر بدان معناست که پس از این مدت هیچ اثری از سموم در محصولات باقی نخواهد ماند.

به گفته وی، در سال‌های اخیر تلاش شده تا با استفاده از سموم کم خطر و متوسط خطر با مشکل باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی روبه‌رو نباشیم.

گیل آبادی با اشاره به اینکه همه آفت‌کش های تولید شده باید تحت استاندارد فائو باشند و بیش از ۹۸ درصد مواد موثره (تکنیکال) سموم جهان در چین و هند تولید می شود، تصریح کرد: وقتی مواد موثره با یک خلوص مشخصی وارد می شود ناخالصی آن هم مشخص است، بنابراین سازمان حفظ نباتات از ابتدای کار بر خرید تا استفاده مواد تکنیکال درکارخانجات نظارت دارد تا از کیفیت سموم اطمینان حاصل کند.

وی اضافه کرد: البته کارخانه‌ های تولیدی نیز بر تکنیکال‌ های وارد شده نظارت می‌کنند و آزمایش‌ های لازم را انجام می‌دهند.

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی بر این باور است که هیچ اطلاعی از کیفیت و خلوص آفتکش های وارداتی (سموم آماده مصرف) در دست نیست.

امسال تغییر قیمتی در سموم داخلی نداشتیم

گیل آبادی اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون هیچ تغییر قیمتی در سموم تولید داخل نداشتیم، زیرا با افزایش قیمت ها فروش کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه قیمت سموم بخش کشاورزی در جهان با مکانیسم عرضه و تقاضا مشخص می شود، گفت: زمانی که ارز ترجیحی به واردات سموم اختصاص داده می شد دولت فشار زیادی بر قیمت گذاری این محصول داشت، زیرا ۵۰ درصد نیاز کشور وارد می شد. اما با اختصاص ارز نیمایی به این بخش دیگر نیازی به قیمتگذاری نیست.

بیش از ۸۰ درصد سموم مورد نیاز در داخل تولید می‌شود

رییس هیات مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم کشاورزی تصریح کرد: اکنون بیش از ۸۰ درصد سموم مورد نیاز بخش کشاورزی در داخل تولید و تامین می شود که به این ترتیب با کمک تولیدکنندگان این بخش توانسته ایم مشکلات کشاورزان را در دوران تحریم ها برطرف کنیم و وابستگی چندانی به واردات نداریم.

وی با اشاره به اینکه اکنون سالیانه بین هشت تا ۹ میلیون تن محصول کشاورزی صادر می‌شود، افزود: بخش عمده تولید محصولات کشاورزی و صادرات به مصرف بهینه سموم مربوط است، تاجایی که استفاده مناسب از کود و سم علاوه بر حفظ سلامت محصولات کشاورزی کمک زیادی به اقتصاد کشور در شرایط تحریمی می‌کند.

صادرات بیش از ۱۳۰۰ تن آفتکش در چهار ماه گذشته

گیل آبادی با تاکید بر اینکه در چهار ماه گذشته بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ تن انواع آفتکش به کشورهای هدف صادر شده است، افزود: کشاورزی یکی از پر اهمیت‌ ترین بخش‌ های اقتصادی است و صادرات محصولات کشاورزی بخشی از نیازهای ارزی کشور را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه که در سموم کشاورزی و آفتکش ها محدودیت صادرات داشتیم، گفت: از چهار ماه پیش وزارت جهاد کشاورزی با صادرات این محصولات موافقت کرد و توانستیم از این وزارتخانه و سازمان حفظ نباتات مجوز صادرات دریافت کنیم.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم کشاورزی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید بسیار خوبی در کشور داریم، اضافه کرد: از وزارت جهاد کشاورزی حمایت همه‌جانبه از بخش تولید را خواستاریم تا بتوانیم تولیدات با کیفیت را در داخل کشور توسعه دهیم.

به گفته وی، زمانی که ارز ترجیحی به مواد تکنیکال ( ماده اولیه) و سموم آماده مصرف ارایه می شد، در حقیقت رانتی به سموم آماده مصرف بود زیرا وقتی تکنیکال ارز می‌گیرد تولیدکننده باید برای مواد اولیه دیگر نیز با ارز آزاد هزینه کند اما برای سموم آماده مصرف در واقع به کل سم ارز تخصیص می یافت.

وی اضافه کرد: درخواست ما از وزارت جهاد کشاورزی این است که مالیات بر ارزش افزوده سم را از ۹ درصد به ۱ درصد کاهش یا حذف کنیم تا این نهاده با قیمت مناسب به دست مصرف‌کنندگان که همان بهره برداران بخش کشاورزی هستند، برسد.

کاهش مصرف سموم در پی حذف ارز ترجیحی

گیل آبادی با اشاره به اینکه با گران شدن آفتکش‌ ها مصرف آنها نیز کاهش یافته است گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید نظارت‌ های لازم را بر نحوه مصرف سموم افزایش دهد که این امر به گسترش آموزش و ترویج در این بخش باز می گردد.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم کشاورزی افزود:‌ پس از حذف ارز ترجیحی تولید سموم کشاورزی در داخل افزایش و وابستگی به واردات به حداقل رسید.

به گفته وی، پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چه اتفاقی در تأمین سموم شیمیایی کشاورزان افتاد، گفت: پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت‌ها برداشته شد و اقبال به تولید داخلی بیشتر شد. به دلیل کاهش اختلاف ارز نیمایی با آزاد افراد بیشتری به سمت تولید رفتند. علاوه بر این مصرف در هکتار سموم کشاورزی هم کاهش یافت.

گیل آبادی اظهارداشت: ظرفیت تولید آفت‌کش ها بیش از ۴۰۰ هزار تن در سال است که نیاز کشور ۳۵ تا ۴۰ هزار تن است.

برگزاری نهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی با حضور ۳۲۰ شرکت داخلی و خارجی

رییس هیات مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم کشاورزی گفت: نهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی با حضور ۳۲۰ شرکت داخلی و خارجی از ۱۹ تا ۲۲ دی ماه از ساعت ۹ صبح تا ۱۵ بعدظهر در سالن های ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱ ، ۳۱، ۴۷ و ۳۵ در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزاری می شود.

به گفته وی، تاکنون دو کشور هند و چین حضورشان در این نمایشگاه بین المللی قطعی است.

وی هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه تجمیع حداکثری به منظور کاهش هزینه ها برای فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی است اظهارداشت: برپایی این نمایشگاه با استقبال شرکت های داخلی و خارجی صورت گرفته که می تواند گامی موثر برای برپایی نمایشگاه جامع کشاورزی در سالهای آینده باشد.

گیل آبادی یکی از ویژگی های مهم این نمایشگاه را حضور تمامی شرکت های مهم و تاثیرگذار در تولید، تامین و تدارک نهاده های کشاورزی دانست و تصریح کرد: برپایی این نمایشگاه می تواند گام موثری در راستای تقویت تولید در داخل کشور باشد و کاهش وابستگی به واردات از خارج کشور را به ارمغان بیاورد، نکته مهم این که می تواند مانع از خروج ارز از کشور در شرایط امروزی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *