سهم اندک بخش خصوصی در تولید و استفاده از عوامل کنترل بیولوژیک

پایگاه خبری DA1news: سهم بخش خصوصی در تولید و استفاده از عوامل کنترل بیولوژیکی بسیار اندک است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی شهرام فرخی معاون و عضو هیات علمی بخش تحقیقات کنترل بیولوژیک موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور گفت: با در نظر گرفتن تعداد اندک شرکت های خصوصی و تولیدکنندگان عوامل، تعاملات خوب و مفیدی بین بخش تحقیقات و بخش خصوصی ایجاد شده است.

فرخی افزود: همکاران ما در بخش تحقیقات با در نظر گرفتن تخصصی که دارا هستند در بخش های شکاگرها، پارازیتوییدها و بیمارگرها و بسته به نیاز شرکت و یا کشاورز ارتباط و تعامل خوبی را برقرار کرده اند.

وی اظهار داشت: با توجه به وسعت گلخانه های کشور و تعداد اندک تولیدکنندگان و یا واردکنندگان لازم است که یک شبکه تولید و توزیع ایجاد شود تا نیاز کشور پوشش داده و هرکدام قسمتی از پازل را کامل کرده مجموعه IPM کامل گردد.

عضو هیات علمی تحقیقات کنترل بیولوژیک گفت: یکی از علت هایی باعث شده سهم بخش خصوصی در تولید کم شود واقف نبودن گلخانه دارن به استفاده از این عوامل است و یا از نظر قانونی مجبور به رعایت اصول IPM و رهاسازی عوامل نیستند.

وی ادامه داد: اما گلخانه دارانی که علاقمند به استفاده از این عوامل چه وارداتی و چه تولید داخل هستند، محصول خود را زیر پوشش می برند و با تولید محصول کیفی اقدام به صادرات محصول کرده و این موضوع باعث می شود که زمان و هزینه ای که صرف کرده اند مقرون به صرفه باشد.

 

ویدئو این گزارش را در کانال آپارات DA1news.com ببنید: