مبارزه با علف‌های هرز در سطح ۴۲۸ هزار هكتار كشتزارهای خوزستان

پایگاه خبری Da1news: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از انجام عملیات مبارزه با علف‌های هرز در سطح ۴۲۸ هزار و ۱۷۶ هکتار از کشتزارهای این استان خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، ناجی شهیب‌زاده افزود: تاکنون ۴۲۸ هزار و ۱۷۶ هکتار مبارزه شیمیایی با علف‌های هرز در مزارع گندم استان صورت گرفته که از این میزان ۱۱۸ هزار هکتار مربوط به علف‌های هرز پهن برگ و ۸۲ هزار هکتار مربوط به علف‌های هرز باریک برگ و ۲۲۷ هزار هکتار مربوط به مبارزه توام بوده است.

وی با بیان اینکه وجود علف‌های هرز در مزارع باعث کاهش عملکرد محصول می شود ادامه داد: علف‌های هرز یکی از مهمترین عوامل خسارت زای گیاهی و میزبان بسیاری از آفات و بیماری‌ها هستند.

وی گفت:علف‌های هرز به ۲ صورت کمی وکیفی به محصول خسارت وارد می کنند؛ خسارت کیفی آنها باعث کاهش کیفیت و ارزش غذایی و یا مسمومیت محصول(در صورت اختلاط بیش از حد با محصول ) می‌شود و خسارت کمی نیز باعث کاهش مقدار تولید در واحد سطح می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: علف‌های هرز در برداشت محصول نیز اختلال ایجاد می‌کنند از این رو برای کنترل این عوامل کاهنده باید مبارزه موثر و به موقع انجام شود.
شهیب زاده در مورد مبارزه با علف‌های هرز در مزارع کلزا بیان کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون سطحی معادل ۴۹ هزار و ۹۵۰ هکتار مبارزه با علف‌های هرز در مزارع کلزا صورت گرفته که از این میزان چهار هزار و ۴۵۰ هکتار مبارزه پیش رویشی، و ۴۵ هزار و ۵۰۰ هکتار مبارزه پس رویشی بوده است.

وی در مورد مبارزه با آفات نیز گفت: تاکنون در سطح ۷۱ هزار و ۲۹۵ هکتار مبارزه با آفات در مزارع گندم صورت گرفته و ۵۶ هزار و ۱۲۹ هکتار مبارزه با بیماری ها بوده است؛ همچنین سه هزار و ۶۵۵ هکتار مبارزه با آفات در مزارع کلزا بوده است.
وی بیان کرد: در ابتدای فصل همه سموم مورد نظر برای مبارزه به میزان کافی در سطح داروخانه‌های گیاه پزشکی خوزستان تهیه شد و ناوگان سمپاشی همه شهرستان‌های استان تجهیز و کالیبره شد ضمن آنکه چندین دوره و کارگاه آموزشی توسط کارشناسان مجرب برای کشاورزان و کارشناسان مروج برگزار شد.

در سال زراعی جاری حدود ۸۰۰ هزار هکتار زمین های کشاورزی خوزستان زیر کشت پاییزه قرار گرفته که از این میزان ۴۸۳هزار هکتار گندم آبی و ۱۷۵هزار هکتار گندم دیم است.

به گزارش ایرنا استان خوزستان با ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات زراعی و باغی معادل ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور را تامین می‌کند.

استان خوزستان به عنوان قطب نخست کشاورزی کشور ، حدود یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار زمین کشاورزی دارد؛ با تامین آب مورد نیاز، ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی ، تسطیح اراضی و توسعه کشت گلخانه‌ای ، امکان توسعه زمین های زیرکشت تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *