قیمت چای؛ نیاز فوری به توسعه رویکردهای جدید

پایگاه خبری DA1news: یک چهارم از کل حجم چای جهانی تحت استانداردهای داوطلبانه پایداری (VSS) تولید می شود. اما 90 درصد از این چای سازگار با VSS به عنوان تولید معمولی فروخته می شود و کشاورزان خرده مالک را با هزینه های بالای گواهینامه و درآمد کم مواجه می کند.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، بر مبنای گزارش بازار جهانی قیمت چای و پایداری نیاز فوری به توسعه رویکردهای جدید برای شناخت هزینه‌های اجتماعی و زیست‌محیطی تولید چای معمولی وجود دارد تا کشاورزان بتوانند به اندازه کافی برای استفاده از شیوه‌های پایدارتر پاداش دریافت کنند. این موسسه که توسط موسسه بین المللی توسعه پایدار (IISD) در ژانویه 2024 منتشر شد، توصیه هایی را در مورد اینکه چگونه دولت ها، بازیگران بخش خصوصی و نهادهای تنظیم کننده استاندارد می توانند بهتر از کشاورزان خرده پا حمایت کنند و تولید چای را عادلانه تر و پایدارتر کنند، ارائه می دهد.

سیزده میلیون نفر در بخش جهانی چای مشغول به کار هستند. دو سوم آنها کشاورزان خرده پا در کشورهای در حال توسعه هستند که 60 درصد چای جهان را در سال 2022 تولید کرده اند. آنها با چالش بزرگ تولید محصولی مقرون به صرفه، با کیفیت و پایدارتر در بازاری به شدت رقابتی و تحت شرایط جوی فزاینده سخت و غیرقابل پیش بینی مواجه هستند. شرایط

IISD می نویسد: در برخی از کشورهای تولیدکننده چای، کشاورزان خرده مالک به هیچ وجه سودی ندارند، زیرا مجموع هزینه های تولید آنها می تواند از درآمد آنها بیشتر باشد. علاوه بر تحمل تمام خطرات مربوط به تغییرات شدید آب و هوا و تغییرات در هزینه و در دسترس بودن نهاده های حیاتی مانند کودها، آنها همچنین تحت تأثیر قیمت های پایین و نوسانات در بخش چای قرار دارند.

استانداردهای داوطلبانه پایداری (VSSs) برای رسیدگی به چالش های پایداری در بخش چای به مدت 30 سال کار می کنند. بسیاری بر ایجاد انعطاف پذیری آب و هوا تمرکز می کنند، برای مثال با تشویق کشاورزان به استفاده از تکنیک هایی که به آنها کمک می کند تا با دوره های خشکسالی کنار بیایند یا حاصلخیزی خاک را برای بهبود عملکرد و کیفیت حفظ کنند. برخی نیز به دنبال بهبود قیمت و درآمد کشاورزان خرده پا هستند. برجسته ترین VSS ها در بخش چای که بر اساس حجم تولید سال 2019 سفارش داده شده اند، عبارتند از Rainforest Alliance، Organic، Fairtrade و UTZ.

چای سازگار با VSS اکنون حداقل یک چهارم کل تولید جهانی را تشکیل می دهد. با این حال، شواهدی مبنی بر تأثیر VSS ها بر درآمد کشاورزان محدود است و تمایل دارد که بسیار مختص به زمینه باشد. مشخص نیست که آیا حداقل قیمت‌ها، حق بیمه‌ها و سایر تفاوت‌ها واقعاً در معیشت کشاورزان چای تفاوت ایجاد می‌کند یا حتی هزینه‌های صدور گواهینامه را جبران می‌کند. اگر چای منطبق با VSS به‌عنوان معمولی فروخته شود، مطمئناً این کار را نخواهند کرد، که تخمین‌ها نشان می‌دهند که این امر در 90 درصد مواقع اتفاق می‌افتد.